Ψυχοσάββατο ή Σάββατο των Ψυχών
Μνήσθητι, Κύριε, τῶν κεκοιμημένων δούλων σου
Κλεοπάτρας και Δημητρίου ὑπέρ ἀναπαύσεως
καί ὑπὲρ ὧν ὀνόματα οὐκ εμνημονεύθησαν.
Τα ψυχοσάββατα είναι ένα μνημόσυνο που κάνει η εκκλησία ώστε όλοι να έχουν την δυνατότητα να συγχωρεθούν και να κριθούν κατά την Δευτέρα Παρουσία.
Τα ψυχοσάββατα για να συγχωρεθεί η ψυχή των αγαπημένων μας προσώπων συνηθίζεται να προσφέρουμε κόλλυβα, τα οποία μπορούμε είτε να τα φτιάξουμε μόνοι μας είτε να τα πάρουμε έτοιμα από κάποιο ζαχαροπλαστείο(το καλύτερο είναι μόνοι μας). Στη συνέχεια, τα πηγαίνουμε στην εκκλησία για να διαβαστούν είτε στον Εσπερινό της Παρασκευής είτε στη Θεία Λειτουργία του Σαββάτου.
Τα επίσημα ψυχοσάββατα σύμφωνα με την εκκλησία είναι δύο και μάλιστα οι ημερομηνίες τους είναι κινητές καθώς εξαρτώνται από το Πάσχα. Πιο συγκεκριμένα το πρώτο είναι το Σάββατο πριν την Κυριακή της Απόκρεω και το δεύτερο είναι το Σάββατο πριν την Πεντηκοστή.
Ο λόγος που το καθιέρωσε η Εκκλησία μας, παρ' ότι κάθε Σάββατο είναι αφιερωμένο στους κεκοιμημένους, είναι ο εξής:
Επειδή πολλοί κατά καιρούς πέθαναν μικροί ή στην ξενιτιά ή στη θάλασσα ή στα όρη και τους κρημνούς ή και μερικοί, λόγω φτώχειας, δεν μπόρεσαν να έχουν τα καθιερωμένα μνημόσυνα, οι Πατέρες της Εκκλησίας μας θέσπισαν το μνημόσυνο αυτό και έχουν καθορίσει ξεχωριστή ημέρα της εβδομάδος γι’ αυτούς.
Όπως η Κυριακή είναι η ημέρα της αναστάσεως του Κυρίου, ένα εβδομαδιαίο Πάσχα, έτσι το Σάββατο είναι η ημέρα των κεκοιμημένων, για να τους μνημονεύουμε και να έχουμε κοινωνία μαζί τους. Σε κάθε προσευχή και ιδιαίτερα στις προσευχές του Σαββάτου ο πιστός μνημονεύει τους οικείους, συγγενείς και προσφιλείς, ακόμη και τούς εχθρούς του που έφυγαν από τον κόσμο αυτό.
Την ημέρα αυτή φτιάχνουμε κόλλυβα και φέρνουμε πρόσφορο για τη θεία Λειτουργία, που αναγράφονται τα ονόματα των ζώντων και των κεκοιμημένων, τα οποία μνημονεύονται.
Το Ψυχοσάββατο πριν από την Κυριακή της Απόκρεω έχει το εξής νόημα: Η επόμενη ημέρα είναι αφιερωμένη στη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου, εκείνη τη φοβερή ημέρα κατά την οποία όλοι θα σταθούμε μπροστά στο θρόνο του μεγάλου Κριτή. Για το λόγο αυτό με το Μνημόσυνο των κεκοιμημένων ζητούμε από τον Κύριο να δείξει τη συμπάθεια και τη μακροθυμία του, όχι μόνο σε μας αλλά και στους κεκοιμημένους αδελφούς μας, και όλους μαζί να μας κατατάξει στη Βασιλεία Του.
Κατά τα δύο μεγάλα Ψυχοσάββατα η Εκκλησιά μας μνημονεύει:
* Όλους εκείνους που πέθαναν σε ξένη γη και χώρα, σε στεριά και σε θάλασσα.
* Εκείνους που πέθαναν από λοιμική ασθένεια, σε πολέμους, σε παγετούς, σε σεισμούς και θεομηνίες.
* Όσους κάηκαν ή χάθηκαν.
* Εκείνους που ήταν φτωχοί και άποροι και δεν φρόντισε κανείς να τούς τιμήσει με τις ανάλογες Ακόλουθες και τα Μνημόσυνα.
Με αυτήν την πίστη αναθέτουμε στην αγάπη και στην αγαθότητα του Θεού «εαυτούς και αλλήλους», τους ζωντανούς αλλά και τους κεκοιμημένους μας και τα μνημόσυνα θεωρούνται ΥΨΙΣΤΗ ΜΟΡΦΗ ΑΓΑΠΗΣ προς τους αδελφούς που δεν είναι πια μαζί μας.
• Το Ψυχοσάββατο των Απόκρεω 57 ημέρες πριν το Άγιο Πάσχα.
• Το Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής 48 ημέρες μετά το Άγιο Πάσχα.
by sophia-ntrekou.gr - Αέναη επΑνάσταση
Ψυχοσάββατο: τί έλεγε ο Άγιος Παΐσιος έλεγε για τα μνημόσυνα;
Βίντεο: Ο Άγιος Παΐσιος μιλάει για την μετά θάνατον ζωή, το πώς
οι κατάρες επηρεάζουν τον πνευματικό κόσμο του ανθρώπου και
πως πρέπει να μνημονεύουμε τούς νεκρούς. Διαβάστε εδώ:
Διαβάστε: Τα πνεύματα των νεκρών και εμείς (Τί ξέρουμε για τους κεκοιμημένους;). Από τις καλύτερες και διαφωτιστικές μελέτες περί των κεκοιμημένων ψυχών. Η μελέτη και στα Αγγλικά (In English)
1 σχόλιο:
επιτρεψτε μου να διαφωνησω καθετα με τον πατερα παισιο.Θεωρω οτι στην κόλαση βρισκονται εκεινοι που συνειδητα εχουν αρνηθει την αγαπη και το έλεος του θεού και τον βριζουν διαρκώς. Αν ηθελαν οι κολασμενοι να επιστρεψουν εστω για 5 λεπτά πισω στη γη για να μετανοήσουν
δεν θα τους εδινε αυτην την ευκαιρία ο θεός για να τους σωσει; Μα τοτε τι θεος αγαπης είναι λοιπόν. Ποσες μεταθανατιες εμπειρίες απιστων ανθρωπων εχουμε που πηγαν στην κόλαση επεστρεψαν πίσω και ηρθαν εις σε εαυτόν και εγιναν θερμοι χριστιανοι; Ο θεός θελει όλοι να σωθούν εαν το θελουν. Συνεπως οι κολασμενοι εξ ορισμού δεν θελουν ουτε για ενα δευτερολεπτο να επιστρεψουν στην γη γιατι αρνουνται τον Χριστο. Ο πλούσιος της παραβολής δεν ζητησε να γυρισει πίσω αλλα να δροσιστει από το πυρ και να σωθουν οι αδελφοί του μόνο και μόνο για να διαιωνισει τον αμετρο εγωισμο του να συνεχίσει να περναει αυτός και οι δικοί του ανθρωποι "καλά" όπως περνουσε στη γη ευφραινόμενος.
Δημοσίευση σχολίου