Το Κορίτσι του Αφγανιστάν, του National Geographic
Όταν το 1911 ο Αμερικανός εκδότης Άρθουρ Μπρίσμπεϊν είπε τη γνωστή φράση «μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις» κατάφερε να σφραγίσει το μέλλον της φωτογραφίας.
Δεν είναι υπερβολή ότι μια εικόνα μπορεί με μεγαλύτερη λεπτομέρεια και γλαφυρότητα να διηγηθεί ένα μεγάλο ιστορικό γεγονός από οποιοδήποτε έγγραφο, όποιος και αν είναι ο συγγραφέας.
Ο εκδότης Άρθουρ Μπρίσμπεϊν, ήδη από το 1911, είχε πολύ ξεκάθαρες ιδέες για το πώς να εντυπωσιάσει τους ανθρώπους και στην πραγματικότητα οι εικόνες αξίζουν πολύ περισσότερο από τα λόγια. Η έννοια ορίζεται, το αποτέλεσμα είναι άμεσο, με μια εικόνα τα καταλαβαίνεις όλα αμέσως, τα συναισθήματα μεταδίδονται, οι αποχρώσεις αποτυπώνονται.
Σε αυτές τις ιστορικές φωτογραφίες μπορούμε να μάθουμε τα πάντα χωρίς να μας λείπει τίποτα, οι λέξεις δεν θα μπορούσαν να περιγράψουν πόνο ή χαμόγελο, φόβο ή χαρά.
Μπορούμε να μελετήσουμε τα γεγονότα, αλλά ποτέ σαν μια φωτογραφία δεν μπορεί να μας κάνει να καταλάβουμε τι σημαίνουν πραγματικά οι λέξεις που μάθαμε. Ένα παράδειγμα; Πόλεμος... τι γνωρίζουμε για τον πόλεμο; Δύο ή περισσότερα έθνη συγκρούονται, υπάρχει ένας ηττημένος και ένας νικητής, υπάρχουν οικονομικές και δομικές ζημιές, υπάρχουν τραυματίες και νεκροί... αλλά τι κρύβεται πίσω από όλα αυτά;
Εβραίοι κρατούμενοι κατά τη στιγμή της απελευθέρωσής τους
από ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης κοντά στον Έλβα το 1945.
Οι παρακάτω φωτογραφίες διηγούνται με τον πιο περιεκτικό τρόμο ιστορίες που συγκλόνισαν την ανθρώπινη ύπαρξη αποτυπώνοντας τους πολέμους, τη φτώχεια, τους αγώνες για την ελευθερία και τα μικρά θαύματα του παρελθόντος.
«Ο φωτογραφικός φακός αποκαλύπτει τις υποσυνείδητες οπτικές με τον
ίδιο τρόπο που η ψυχανάλυση αποκαλύπτει τις υποσυνείδητες αιτίες.»
Walter Benjamin, 1892-1940, Γερμανός φιλόσοφος
Αέναη επΑνάσταση | Sophia Ntrekou.gr
1. Γυναίκα έτοιμη για χημικό πόλεμο, Αγγλία, 1938
2. Αποσυσκευάζοντας το κεφάλι του
Αγάλματος της Ελευθερίας, 1885
3. Ο Έλβις στο Στρατό, 1958
4. Δοκιμές αλεξίσφαιρων γιλέκων, 1923
6. Η Ανέτ Κέλλερμαν φωτογραφίζεται προσπαθώντας να
προωθήσει το δικαίωμα των γυναικών να φορούν μαγιό.
Τελικά συνελήφθη για απρέπεια, 1907
Τελικά συνελήφθη για απρέπεια, 1907
106-year old Armenian woman protecting
her home with an AKM, 1990. (Photo credit:
Armineh Johannes / United Nations Photo).
8. Κλουβιά για μωρά που χρησιμοποιούνταν
για να εξασφαλίσουν ότι τα παιδιά
θα παίρνουν αρκετό φως του ήλιου και
για να εξασφαλίσουν ότι τα παιδιά
θα παίρνουν αρκετό φως του ήλιου και
καθαρό αέρα, όταν ζούσαν σε πολυκατοικίες, 1937
9. Στρατιώτης μοιράζεται μια μπανάνα με μια γίδα
κατά τη διάρκεια της μάχης της Σαϊπάν, 1944
κατά τη διάρκεια της μάχης της Σαϊπάν, 1944
10. Ένα κοριτσάκι με την κούκλα του κάθεται στα ερείπια
του βομβαρδισμένου σπιτιού του, Λονδίνο, 1940
11. Η κατασκευή του τείχους του Βερολίνου, 1961
12. Κατεστραμμένο βιβλιοπωλείο στο Λονδίνο
από αεροπορική επιδρομή, 1940
από αεροπορική επιδρομή, 1940
13. Μέτρηση μήκους μαγιό στην Αμερική. Αν ήταν πολύ κοντό,
επιβάλλονταν πρόστιμο στις γυναίκες που το φορούσαν, 1920
επιβάλλονταν πρόστιμο στις γυναίκες που το φορούσαν, 1920
14. Ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ με το γιο του αφαιρούν
ένα καμένο σταυρό από την μπροστινή αυλή τους, 1960
ένα καμένο σταυρό από την μπροστινή αυλή τους, 1960
15. Ιδιοκτήτης ξενοδοχείου ρίχνει οξύ στην πισίνα για να απομακρύνει
μερικούς έγχρωμους που θέλησαν να κολυμπήσουν σε αυτή, 1964
μερικούς έγχρωμους που θέλησαν να κολυμπήσουν σε αυτή, 1964
16. Η μητέρα κρύβει το πρόσωπό της από ντροπή
επειδή πουλάει τα παιδιά της, Σικάγο, 1948
επειδή πουλάει τα παιδιά της, Σικάγο, 1948
17. Ένα αγόρι από την Αυστρία παίρνει δώρο
ένα ολοκαίνουργιο ζευγάρι παπούτσια,
κατά τη διάρκεια του Β' παγκοσμίου πολέμου.
19. Χριστουγεννιάτικο δείπνο κατά την
διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης:
γογγύλια και λάχανο, Αμερική, 1930
διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης:
γογγύλια και λάχανο, Αμερική, 1930
20. Το πρώτο πρωινό μετά την αλλαγή στην οδήγηση
από την αριστερή στην δεξιά πλευρά. Σουηδία, 1967
από την αριστερή στην δεξιά πλευρά. Σουηδία, 1967
21. Ο Τιτανικός σαλπάρει για το παρθενικό του ταξίδι, 1912
22. Μια εργαζόμενη σε εργοστάσιο της Καλιφόρνια που σύντομα
θα ξεκινούσε μια νέα ζωή ως Μέριλιν Μονρόε, 1944
θα ξεκινούσε μια νέα ζωή ως Μέριλιν Μονρόε, 1944
23. Είκοσι λεπτά μετά τη ρίψη της ατομικής
βόμβας, Ναγκασάκι, Ιαπωνία, 1945
βόμβας, Ναγκασάκι, Ιαπωνία, 1945
24. Μέτρηση της μύτης κατά τη διάρκεια εξέτασης
για τον προσδιορισμό της Άριας φυλής, 1940
για τον προσδιορισμό της Άριας φυλής, 1940
25. Μωρό κλαίει στο βομβαρδισμένο σταθμό της Σαγκάης, 1937
8-18 Σεπτεμβρίου 1922: Στις 8 Σεπτεμβρίου του 1922, οι Τούρκοι μπήκαν στη Σμύρνη και στις 18 του ίδιου μήνα ολοκληρώνεται η εκκένωση της Μικράς Ασίας από τα ελληνικά στρατεύματα. Με τη Σμύρνη στις φλόγες και την απελπισμένη προσπάθεια του μαρτυρικού πληθυσμού της να σωθεί, καταφεύγοντας στα συμμαχικά καράβια, γράφεται η μελανότερη σελίδα της ελληνικής ιστορίας... περισσότερα »
27. Η πρώτη συνάντηση μετά τον πόλεμο του Αμερικανού στρατιώτη
William Best και του Joseph Guttman, τον οποίο απελευθέρωσε
από το στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπούχενβαλντ, Νέα Υόρκη, 1948
William Best και του Joseph Guttman, τον οποίο απελευθέρωσε
από το στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπούχενβαλντ, Νέα Υόρκη, 1948
28. Ο αρχηγός της αστυνομίας του Νότιου Βιετνάμ
εκτελεί αξιωματικό των Βιετκόνγκ, 1968
εκτελεί αξιωματικό των Βιετκόνγκ, 1968
29. Γερμανοί αξιωματικοί φωτογραφίζονται στην Ακρόπολη, 1942
με σκοπό την καταγραφή τους.
Το Ναγκασάκι 20 λεπτά μετά το βομβαρδισμό του, το 1945
Migrant Mother, Dorothea Lange, 1936 η Μετανάστρια Μητέρα: Η Αμερική βιώνει τη μεγάλη κρίση (ναι, η δική μας δεν είναι η πρώτη στον κόσμο) και εκατοντάδες άνεργοι ξεκινούν για άλλες πολιτείες, για να βρουν δουλειά και καλύτερη ζωή. Η γυναίκα της φωτογραφίας είναι μια τέτοια περίπτωση: Πρόκειται για την Florence Owens Thompson, χήρα με επτά παιδιά, τα οποία αναγκαζόταν εκείνο τον καιρό να ταΐζει σκοτωμένα πουλιά και λαχανικά από τα γύρω χωράφια. Στην διαδρομή προς μια «καλύτερη ζωή», την συναντά η φωτογράφος Dorothea Lange και, μαγνητισμένη, τραβά την συγκεκριμένη φωτογραφία, η οποία έγινε σύμβολο της μεγάλης κρίσης.
Από τη στιγμή που οι Ηνωμένες Πολιτείες βυθίστηκαν στη Μεγάλη Ύφεση τη δεκαετία του 1930, μία φωτογράφος, η Dorothea Lange έστρεψε την προσοχή της από το στούντιο και τις φωτογραφίες πορτραίτων προς τα δεινά που έβλεπε γύρω της. Αφού ανέλαβε δουλειά ως φωτογράφος για το Resettlement Administration, ένα πρακτορείο που ανέλαβε να βοηθήσει τις φτωχές οικογένειες να μετεγκατασταθούν, μια μέρα η Lange βρέθηκε στο Nipomo της Καλιφόρνιας, σε ένα καταυλισμό γεμάτο από αγρότες χωρίς εργασία. Η καλλιέργεια είχε καταστραφεί από το ψύχος. Η Lange πλησίασε μια γυναίκα που καθόταν σε μια σκηνή, περιτριγυρισμένη από τα επτά παιδιά της, και ρώτησε αν μπορούσε να τους φωτογραφίσει.
Από τις σημειώσεις της Lange:
«Απλώς υπάρχουμε», είπε η Φλωρεντία Τόμπσον. "Επιζήσαμε. Ας το θέσουμε έτσι." Δεν ζήτησα το όνομά της ή την ιστορία της. Μου είπε την ηλικία της, ότι ήταν 32 ετών. Είπε ότι [αυτή και τα παιδιά της] ζούσαν τρώγοντας παγωμένα λαχανικά από τα γύρω χωράφια, και πουλιά που σκότωσαν τα παιδιά. Μόλις πούλησε τα ελαστικά από το αυτοκίνητό της για να αγοράσει φαγητό.
Η Lange έκανε έξι λήψεις. Μία από αυτές, η «Μετανάστρια μητέρα», έγινε η εικονική φωτογραφία της Μεγάλης Ύφεσης και μία από τις πιο γνωστές εικόνες του 20ού αιώνα. Με τα παιδιά της να κρυφοκοιτάζουν πίσω της για προστασία, κρύβοντας τα πρόσωπά τους, η «Μετανάστρια μητέρα» ατενίζει από απόσταση.
Εκείνη την εποχή, η ενδοχώρα των Ηνωμένων Πολιτειών ήταν γεμάτη από οικογένειες σαν τη δική της, τις οποίες η φτώχεια είχε αναγκάσει να εγκαταλείψουν τη γη τους και να οδηγηθούν σε μια ζωή περιπλάνησης. Η φτώχεια τους ήταν καθολική, δεν είχαν τίποτα.
Πού είναι ο σύζυγός της, ο πατέρας των παιδιών; Είναι μόνη της. Δεν υπάρχει βοήθεια, καμία προστασία και τίποτα στον ορίζοντα, παρά μόνο δουλειά, θέληση και περιπλάνηση. Η ανήσυχη, κενή έκφρασή της φαίνεται να υποδηλώνει αυτό που ήδη γνωρίζουμε στο τέλος της ιστορίας μας: Τα πράγματα δεν θα γίνονταν καλύτερα για πολύ καιρό.
Ένας ινδιάνος κοιτάζει απορημένος τον πρόσφατα
ολοκληρωμένο διηπειρωτικό Σιδηρόδρομο το 1868
Ιούλιος 2008 Μια φωτογραφία ντροπή. Σε μια παραλία της Νάπολι στην Ιταλία, δυο νεαρές Αθίγγανες (Ρομά), η 14χρονη Βιολέτα και η 16χρονη Χριστίνα (cristina and violetta djeordsevic), βούτηξαν στη θάλασσα για να δροσιστούν. Πνίγονται όμως καθώς δεν γνωρίζουν κολύμπι. Τα πτώματά τους μεταφέρονται και παραμένουν για 3 ώρες στην παραλία. Οι λουόμενοι που βρίσκονται εκεί κοντά, ατάραχοι και απαθείς, συνεχίζουν το μπάνιο τους και την ηλιοθεραπεία τους, σαν να μην πρόκειται για πτώματα ανθρώπων, αλλά για φύκια που ξέβρασε η θάλασσα. Inhuman Indifference
Είναι μια ψευδαίσθηση ότι οι φωτογραφίες δημιουργούνται από την φωτογραφική μηχανή. Δημιουργούνται με το μάτι, την καρδιά και το μυαλό. Για να φωτογραφίσεις: Πρέπει να να τοποθετήσεις σε μια ευθείας γραμμή, το μυαλό, το μάτι και την καρδιά. Οι πρώτες 10,000 φωτογραφίες είναι οι χειρότερες σου. Από όλες τις μορφές έκφρασης, η φωτογραφία είναι η μόνη που εστιάζει σε μια ακριβής στιγμή στο χρόνο. Henri Cartier-Bresson
Ο Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν (Henri Cartier-Bresson, 22 Αυγούστου 1908 - 3 Αυγούστου 2004) ήταν Γάλλος φωτογράφος. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα και ειδικότερα ένας από τους «πατέρες» της φωτοδημοσιογραφίας.
Η πρώτη φωτογραφία μετά την ανακάλυψη του Μάτσου Πίτσου το 1912
Η παλαιότερη γνωστή φωτογραφία της Μεγάλης Σφίγγας λήφθηκε το 1880
Είναι μια ψευδαίσθηση ότι οι φωτογραφίες δημιουργούνται από την φωτογραφική μηχανή. Δημιουργούνται με το μάτι, την καρδιά και το μυαλό. Για να φωτογραφίσεις: Πρέπει να να τοποθετήσεις σε μια ευθείας γραμμή, το μυαλό, το μάτι και την καρδιά. Οι πρώτες 10,000 φωτογραφίες είναι οι χειρότερες σου. Από όλες τις μορφές έκφρασης, η φωτογραφία είναι η μόνη που εστιάζει σε μια ακριβής στιγμή στο χρόνο. Henri Cartier-Bresson
Ο Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν (Henri Cartier-Bresson, 22 Αυγούστου 1908 - 3 Αυγούστου 2004) ήταν Γάλλος φωτογράφος. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα και ειδικότερα ένας από τους «πατέρες» της φωτοδημοσιογραφίας.
Το 1972 πέντε τρομοκρατημένα παιδιά τρέχουν να σωθούν
από μια επίθεση από βόμβα ναπάλμ. Ανάμεσά τους και ένα παιδί
ολόγυμνο, η Kim Phuc. Η φωτογραφία έδειξε την ζοφερή αδικία
του πολέμου του Βιετνάμ. Ιδίως αυτή η εικόνα πυροδότησε
μεγάλες αντιπολεμικές συγκεντρώσεις.
Μια σκληρή φωτογραφία με την δική της ιστορία: Ο φωτορεπόρτερ Κέβιν Κάρτερ για αυτή τη φωτογραφία κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ. Οι φωτογραφίες αυτής της σειράς δείχνουν την πείνα που μαστίζει το Σουδάν. Τον Μάρτιο του 1993, σε ένα ταξίδι στο Σουδάν, ο Κάρτερ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ένα » συνέχεια εδώ
Βίντεο:
Δείτε ακόμη:
- Αφιέρωμα στον φιλέλληνα φωτογράφο Φρεντ Μπουασονά με Εικόνες από την Ελλάδα 1903-1920 και Βίντεο
- Γκράφιτι στους τοίχους της Αθήνας με θρησκευτικά θέματα (Τί είναι το Γκράφιτι;)
- H ομορφιά του Έβερεστ τη νύχτα... και όχι μόνο (Εικόνες και Βίντεο)
- Οι πιο πολυσυζητημένες φωτογραφίες του National Geographic (Βίντεο)