Ο π. Νικόλαος Χατζηνικολάου για τα Θεοφάνεια και την προσέγγιση στο πνεύμα των εορτών (Videos)


Θα διαβάσουμε αποσπάσματα από την συνέντευξη του π. Νικολάου και θα δούμε ολόκληρη την συνέντευξή του σε βίντεο, να μάς μιλά για την διαφορετική προσέγγιση στο πνεύμα των εορτών, το νόημα των Θεοφανίων, την προσφορά της εκκλησίας, την πίστη και την ελευθερία, μέσα από τις σκέψεις και τον λόγο του Μητροπολίτη Μεσογαίας.
✬.✟. Καλά μας Θεοφάνεια! ✬.✟.

by Sophia-Ntrekou.gr

Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας & Λαυρεωτικής Νικόλαος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1954. Σπούδασε Αστροφυσική στο Harvard (Master of Arts) και Μηχανολογία στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), ενώ οι διδακτορικές του σπουδές επικεντρώθηκαν στον τομέα της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας. Mέσα σε όλα αυτά και άλλα τόσα, ήταν επιστημονικός συνεργάτης της NASA, που μάς λέει πάρα πολλά... Διαβάστε περισσότερα »

Ανήμερα των Θεοφανείων, η Άννα Παναγιωταρέα, φιλοξένησε στην εκπομπή της «Ουδείς Αναμάρτητος» στην ΕΤ1, τον Σεβ. Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαο Χατζηνικολάου. Η εκπομπή όμως προσέγγισε και θέματα που απασχολούν την επικαιρότητα, όπως η κάθαρση στο χώρο της Εκκλησίας, οι καθαιρέσεις μητροπολιτών και η ανανέωση της ιεραρχίας. Μια συζήτηση που άγγιξε ευαίσθητες πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης. Αποσπάσματα από την συνέντευξη στην Άννα Παναγιωταρέα στις 6/1/2006 anamartitos.ert.gr.

Η συνέντευξη

Χρόνια πολλά και καλή χρονιά. Παρακάλεσα πάρα πολύ τον Σεβασμιότατο Μεσογαίας και Λαυρεωτικής να είναι εδώ σήμερα γιατί εσείς μου το ζητήσατε. Βάλτε το Βίντεο να γράφει. Εμείς βέβαια θα βάλουμε όλη τη συνέντευξη στην ιστοσελίδα μας στο ίντερνετ. Εγώ θα κάνω ελάχιστες ερωτήσεις για να μπορέσουμε να απολαύσουμε το λόγο του, που είναι παραμυθία στις μέρες μας.

Ευχαριστώ αλλά δεν νομίζω ότι είναι σωστό να κάνετε εσείς ερωτήσεις και να δίνω εγώ απαντήσεις. Να κάνουμε μια συζήτηση είναι πιο όμορφο και αυθεντικό.

- Ας πάμε νοερά σε μια εκκλησία. Βλέπουμε την εικόνα του Προδρόμου, υποχώρηση των νερών του Ιορδάνη, ανοικτοί ουρανοί και ένα περιστέρι. Μπορείτε να μας πείτε τι σημαίνουν όλα αυτά;

- Καταρχάς η σημερινή γιορτή είναι μια πραγματικά λαμπρή και όμορφη γιορτή, και λαϊκή και πνευματική. Τιμούμε το γεγονός της βαπτίσεως του Ιησού Χρηστού, λίγο πριν αρχίσει τη δημόσια διδασκαλία του. Έρχεται ο Χριστός και ύστερα από την ταπείνωση, την κένωση όπως λέμε στην εκκλησιαστική γλώσσα δηλαδή το γεγονός ότι γίνεται άνθρωπος, έρχεται σαν ένας «κοινός» θα λέγαμε άνθρωπος, δέχεται το βάπτισμα του Τιμίου Προδρόμου για να πληρώσει το νόμο, για να εφαρμόσει τη διδασκαλία της τότε θρησκευτικής παραδόσεως.

- Αν είχατε ένα παιδάκι απέναντι σας και σας ρωτούσε « και τι όνομα δόθηκε στον Ιησού με τη βάπτιση του»; τι θα του απαντούσατε;

- Το βάπτισμα του Προδρόμου ήταν βάπτισμα μετανοίας. Βαπτίζεται για να καθαρθεί. Η κάθαρση είναι το πρώτο στοιχείο. Βέβαια ο Χριστός δε χρειαζόταν να καθαρθεί. Γι’ αυτό όπως λένε οι ευαγγελιστές μόλις μπήκε αμέσως βγήκε. Δηλαδή τήρησε μεν το νόμο αλλά δε λούστηκε κατά κάποιο τρόπο. Ανοίγουν οι ουρανοί, κατεβαίνει ο Χριστός, δεν αντέχει η φύση την ταπείνωση του Θεού, ο οποίος την κάνει για την σωτηρία του ανθρώπου, σχίζονται οι ουρανοί εμφανίζεται το Άγιο Πνεύμα, ακούγεται η φωνή του Θεού πατρός, φανερώνεται δηλαδή η Αγία Τριάδα και ταυτόχρονα δεν αντέχουν τα νερά του ποταμού και γι’ αυτό υποχωρούν...

- Ακούγοντας όλη αυτή την περιγραφή ο μόνος παραλληλισμός που μπορώ να κάνω είναι με τη Σταύρωση. Όσο και αν αυτό κάνει εντύπωση.

- Η Κένωση είναι ίσως η Σταύρωση...

- Ίσως και το άνοιγμα των ουρανών και η ταπείνωση πάνω στο σταυρό.

- Ίσως να είστε σωστή. Βέβαια η γιορτή μοιάζει πιο πολύ με το Πάσχα, λαμπρή γιορτή είναι το Πάσχα. Μιλάμε πάλι για φως. Θα σας πω κάτι που ίσως δεν το ξέρετε. Τα Ευαγγελικά αναγνώσματα που διαβάζονται τις μέρες που προηγήθηκαν δηλαδή από 2 Ιανουαρίου μέχρι και σήμερα είναι ίδια με αυτά που διαβάζονται την εβδομάδα της Διακαινησίμου. Μιλάει για ανακαίνιση αυτή η γιορτή. Όπως και το Πάσχα, για ανακαίνιση, για κάθαρση, για ένα νέο κόσμο, για μια καινούρια κατάσταση. Αυτό είναι πολύ μεγάλο δεν είναι μόνο να πηγαίνουμε με τα καραβάκια και να πέφτουν οι κολυμβητές και όλο αυτό το γραφικό και φολκλορικό στοιχείο.

- Έχει και αυτό τη χάρη του.

- Και είναι και πάρα πολύ όμορφο. Είχα διαβάσει στους Ν.Υ. Times ότι ήταν στην αρχή της δεκαετίας του 70 όπου περιγράφεται ότι στα δύσκολα χρόνια της Ρωσικής εκκλησίας στη Σοβιετική Ένωση δόθηκε άδεια στην περίοδο του βαρύτατου χειμώνα στη Σιβηρία να γίνει ο αγιασμός των υδάτων. Τρεις μέρες προσπαθούσαν να ανοίξουν τρύπα στον πάγο, διότι ο πάγος στις λίμνες φτάνει μέχρι και 3 μέτρα πάχος, περνούν φορτηγά από πάνω. Εγώ το έχω ζήσει αυτό στην Αμερική όπου κάνανε εκεί τον Αγιασμό μαζευόταν πλήθη ανθρώπων. Δημοσιογράφοι αναφέρουν ότι πήγαν την επομένη μέρα και είδαν τον ιερέα να αγιάζει ακόμη τον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι η γιορτή αυτή είναι βαθιά χαραγμένη στη συνείδηση του κόσμου και ευρύτερα στον χριστιανικό κόσμο αλλά και του Ορθόδοξου κόσμου.

- Π: Πως αντιμετωπίζει η σύγχρονη εκκλησία αυτή τη γιορτή; Το αντιμετωπίζει ως μια φολκλορική γιορτή; ως μια ημέρα με βαθύτερο νόημα…

- Αλίμονο αν δεν το αισθάνεται. Ο Θεός προσφέρεται στους ανθρώπους και η ευκαιρία του ανθρώπου να τον πλησιάσει και να τον ζήσει είναι χρόνια- μόνιμη και μοναδική ταυτόχρονα.. Βλέπει τον ποταμό της λογικής μας να αναστρέφεται, δε το χωράει το ανθρώπινο μυαλό όλο αυτό, είναι τόσο μεγαλειώδες το κήρυγμα της εκκλησίας που η καθημερινότητα της σύγχρονης λογικής είναι πολύ φτωχή και στενή να το χωρέσει.

- Ίσως γι’ αυτό υπάρχει μια αμφισβήτηση στο νόημα των φώτων..

- Η αμφισβήτηση είναι πολύ γενικότερη. Δεν με τρομάζει η αμφισβήτηση. Ήμουν σε ένα σχολείο και με ρώτησαν «εσύ τον αμφισβητείς τον Θεό»; και τους απάντησα, ότι ναι, τον αμφισβητώ. Ακόμη και αυτή την στιγμή τον αμφισβητώ...

- Δεν το πιστεύω αυτό

- Μη με πιστεύετε. Δε θέλω να πιστέψετε εμένα, το Θεό θέλω να πιστέψετε

- Αμφισβητείτε εσείς που είστε αφιερωμένος;

- Αφιερωμένος δε σημαίνει πωρωμένος, σημαίνει ελεύθερος και αναγεννημένος. Αμφισβητώ το Θεό σημαίνει ότι δεν αρκούμαι αυτό που έχω τώρα και περιμένω κάτι άλλο να μου φανερώσει. Αναιρώ το καλό ακόμη και της αυτής στιγμής... και ο Θεός επαληθεύεται! εγώ μια ζωή αυτό κάνω, χαίρομαι να τον αμφισβητώ γιατί κάθε φορά επανέρχεται εν Δυνάμει! είναι πολύ ωραίο πράγμα δεν είναι κακό.

- Πως μας φανερώνεται ο Θεός;

- Ο Θεός δεν αρέσκεται να μας κρύβεται για να μας βασανίζει, αλλά επειδή είναι πολύ μεγάλος και δεν χωράει σε εμάς χρειάζεται το δικό μας ψάξιμο για να χωρέσουμε εμείς σ’ αυτόν. Ο Θεός προσφέρεται σε όλους μας. Είναι πολύ ωραίο ο καθένας να ζει την γλύκα, την ομορφιά, την αλήθεια του Θεού. Ο Θεός δεν χωρείτε αλλά ψηλαφήται. Το μυστήριο του Θεού είναι το ωραιότερο πράγμα που μπορεί να υπάρξει στον άνθρωπο. Για μένα λένε αν είχα χαρά στην επιστήμη. Ναι είχα πολύ μεγάλες χαρές αλλά οι χαρές της αναζήτησης του Θεού και της διακριτικής αποκάλυψης του ανάλογα με το μέτρο των δυνατοτήτων μας είναι οι μεγαλύτερες χαρές.

- Μετά από έρευνες σας τόσα χρόνια στη ΝΑΣΑ και σε άλλα ερευνητικά κέντρα βρήκατε μέσα από την επιστήμη κάπου τα Ίχνη του Θεού;

- Ο Θεός ψηλαφήται από τα αποτελέσματα των ενεργειών του. Αυτό κάνει η επιστήμη. Το μυστήριο της ζωής, η δημιουργία του κόσμου είναι παραδείγματα της δημιουργικής έκφρασης του Θεού.

- Σχετικά με την ταπείνωση, από μικρό παιδί έβλεπα χριστιανούς μίζερους και μαζεμένους. Δείχνουν να έχουν μια ταπείνωση εξωτερική, πολύ έντονη αλλά που δε σε ενέπνεε. Δηλαδή ήταν ένας Θεός λίγο σκοτεινός χωρίς ελπίδα. Ήταν ένας Θεός που τον πλησίαζαν με πολύ δάκρυ...

- Αυτό που μου περιγράφετε δεν έχει σχέση με τον αληθινό Θεό. Ένας ταπεινός άνθρωπος είναι αυτός που μπορεί να συστέλλεται για να μπει μέσα του και ο Θεός και ο διπλανός του και να χαίρεται. Δέχεται να είναι στην τελευταία θέση και καμαρώνει που οι συνάνθρωποι του είναι μπροστά απ’ αυτόν. Είναι πολύ ωραίο να καμαρώνεις για την επιτυχία του διπλανού σου.

- Αυτό δεν συμβαίνει στην εκκλησία...

- Αυτό κηρύττει η εκκλησία...

- Ναι αλλά υπάρχουν άνθρωποι στην εκκλησία που ...δεν μπορώ να πω ονόματα

- Πέστε το δικό μου όνομα. Εγώ είμαι άνθρωπος υπερήφανος, παλεύω όμως γι’ αυτό. Θέλω να αντικαταστήσω την περηφάνια μου και τον εγωισμό μου με μια ταπείνωση.

- Είστε 80 επίσκοποι, ξέρετε πόσοι από εσάς διαγκωνίζονται μεταξύ τους για το ποιος θα βγει μπροστά;

- Δεν είμαστε μόνο οι 80 εκκλησία. Είναι και οι 80 και οι 8500 ιερείς και όλος ο κόσμος

- Στο πνεύμα του καθαρισμού των υδάτων, εσείς που είστε τοποτηρητής της μητρόπολης Αττικής και έχετε αναλάβει τις έρευνες και τις ανακρίσεις για τα σκάνδαλα είστε ευχαριστημένος μέχρι τώρα;

- Εγώ το στίγμα μου θα το βάλω όταν φροντίσω πρώτα για τη δική μου κάθαρση. Κάθαρση για τα Φώτα σημαίνει ότι καθαριζόμαστε και οι ίδιοι για να καθάρουμε και το φρόνημα και το πνεύμα μας. Δεν σημαίνει να «καθαρίσουμε» κάποιους. Βέβαια αν κάποιοι άνθρωποι έχουν πέσει σε παραπτώματα θα πρέπει να αποχωρούν από τη θέση τους.

- Έχουμε ακούσει ιερείς να λένε ότι ο χριστιανός δεν μας εμπιστεύεται πια, ούτε κερί δεν μας ανάβει. Γιατί βρέθηκαν μερικοί να έχουν μερικά δισεκατομμύρια όχι στην ουράνια τράπεζα αλλά σ’ αυτή την τράπεζα για τα επίγεια, για τα γηρατειά τους και αυτό δημιούργησε ένα κλίμα αρνητικό. Τι κάνει η εκκλησία για να αποκόψει τα άρρωστα μέλη, που πιθανόν να έχει αλλά και να δώσει στο χριστιανό την καθαρή εικόνα της;

- Γι’ αυτό που είπατε για τον άνθρωπο που μάζεψε πολλά χρήματα στην επίγεια τράπεζα, αν ο άνθρωπος αυτός αντιμετωπιζόταν με μια υπερβολική επιείκεια από την εκκλησία εγώ δεν θα ήμουν τοποτηρητής της Μητρόπολης Αττικής αυτή τη στιγμή. Νομίζω ότι απαντώ σε αυτό. Η εκκλησία έχει κάνει μια ολόκληρη προσπάθεια. Εγώ έτυχε να βρεθώ σε δικαστήριο όπου πίστευα, ότι ο συγκεκριμένος ιεράρχης για τον οποίο έλεγαν ένα σωρό πράγματα, είχε λερωμένη τη φωλιά του και σκεφτόμουν πως θα το πω, θα το έλεγα αν πήγαιναν να το κουκουλώσουν. Και ανακαλύπτω στο δικαστήριο ότι υπήρχε μόνο ένας μάρτυρας κατηγορίας που δεν εμφανίστηκε ποτέ, 547 αυτόκλητοι μάρτυρες, 40 μάρτυρες οι οποίοι προσκλήθηκαν, όλοι οι εκπρόσωποι του λαού εκείνης της περιοχής, δήμαρχοι, νομάρχες, περιφερειάρχες, που μιλούσαν περί του αντιθέτου. Και για μένα να πει κάποιος κάτι, αν βγείτε εσείς σε κάποια εκπομπή και αφήσετε υπονοούμενα, μετά από αυτό τι να αποδείξω μετά. Έχω την εντύπωση ότι υπάρχει στην υπόθεση μια υπερβολή. Και έχει βρεθεί η εκκλησία σε μια θέση να προσπαθεί να τακτοποιήσει όσο μπορεί τα πράγματα και το κάνει!


- Είχαν κάποιο λόγο τα ΜΜΕ να βγουν και να χτυπήσουν την εκκλησία αυτή την στιγμή; Οι συγκεκριμένοι συνάδελφοι μου;

- Εγώ δεν γνωρίζω. Μην πάτε να με φέρετε σε αντιπαράθεση με τους συναδέλφους σας.

- Μα υπάρχουν ντοκουμέντα

- Ναι βγήκαν ντοκουμέντα και εξετάστηκαν και γι’ αυτό αρκετοί τιμωρήθηκαν, δεν είναι πλέον στη θέση τους. Να σας αναφέρω το όνομα του αρχιμανδρίτη Γιοσάκη, τις ανακρίσεις τις κάνω εγώ από εκκλησιαστικής πλευράς. Αν κάποιος φταίει αν δεν έχει προχωρήσει η υπόθεση αυτός είμαι εγώ. Αλλά δεν πρέπει αυτό να πάει παράλληλα με την τακτική δικαιοσύνη; Είναι ποινικά αδικήματα δεν είναι εκκλησιαστικά. Εξετάζει λοιπόν η τακτική δικαιοσύνη και στη συνέχεια ακολουθεί και παρακολουθεί η εκκλησιαστική δικαιοσύνη με τον καλύτερο τρόπο που μπορεί.

- Τι λέτε όταν κάποιος γίνεται το επίκεντρο μεγάλου σχολιασμού και η εκκλησία προλαβαίνει το σκάνδαλο;

- Η εκκλησία θα το προλάβαινε το σκάνδαλο αν τον απομάκρυνε πριν να φανεί. Αν έπεφτε στην αντίληψη τους και δεν τον απομάκρυναν τότε αυτό θα ήταν σφάλμα. Θέλω να αλλάξω τη σκέψη σας αν μπορώ και το λέω δημόσια. Το πρόβλημα δεν είναι για το αν θα έχουμε μια εκκλησία καθαρή αλλά μια εκκλησία που θα εμπνέει. Ο Χριστός είχε τον Ιούδα μέσα στους μαθητές του. Σταυρώθηκε ανάμεσα σε δυο ληστές όχι ανάμεσα σε δυο μαθητές, σε δυο μάρτυρες. Λέει κάπου στην Αγία Γραφή αφήστε τα ζιζάνια να αυξάνονται με το σίτο. Υπάρχει ένα επικίνδυνο όριο και μια κόκκινη γραμμή που αν την περάσουμε θα προκληθεί καταστροφή στο πνεύμα της εκκλησίας. Η εκκλησία ξέρει να συγχωρεί, να σκεπάζει, να είναι επιεικής, όλοι αμαρτωλοί είμαστε, ακόμη και οι Άγιοι αυτοί είναι που ομολογούν την αμαρτία τους. Αν διαβάσετε τις προσευχές του οσίου Ευφραίμ θα έπρεπε να τον βγάλετε από την μέση, γιατί λέει ότι τα έχει κάνει όλα. Ο Απόστολος Παύλος δε λέει ότι είναι ο πρώτος των αμαρτωλών; Μα είναι άλλη η λογική της εκκλησίας δεν είναι λογική που παίρνουμε κεφάλια.

- Μα γιατί δεν μας πλησιάζει η εκκλησία να μας το πει αυτό; Πως θα το μάθουμε;

- Εγώ αυτή τη στιγμή είμαι στην εκπομπή σας μόνο γι’ αυτό το λόγο για να σας το πω, για κανένα άλλο λόγο. Πριν δυο –τρεις εβδομάδες εκοιμήθη ο μητροπολίτης Σιατίστης…

- Λέτε για τον άγιο Αντώνιο;

- Ο λαός τον φώναζε «Άγιος». Η περιουσία του, τα υπάρχοντα του, ήταν στο απόλυτο μηδέν της κλίμακας Κέλβιν - να το πω και με ορολογία Φυσικής- που παρακάτω δεν υπήρχε. Κανένας μας δεν είναι έτσι. Εγώ είμαι λουξ μπροστά του.

- Ξέρετε τι είπα όταν έμαθα ότι κοιμήθηκε; Είπα γι’ αυτόν είμαι πολύ χαρούμενη. Λυπάμαι και δακρύζω γι’ αυτόν που θα καθίσει εκεί που κάθισε εκείνος, γιατί πόσο βαρύ θα είναι στους ωμούς του να σηκώσει ελάχιστο από το όνομα του αγίου Αντωνίου...

- Μα τι λέτε; Τι ευλογία θα είναι να έχει την κληρονομιά του…

- Εσείς θα το ξέρετε, εσείς θα διαλέξετε ποιος θα πάει

- Εγώ την ψήφο μου θα δώσω… όχι το Άγιο Πνεύμα επιλέγει και έτσι θέλουμε να κάνει. Εγώ δεν πιστεύω σε άλλες εκλογές και όταν θα ρίξω την ψήφο μου μόνο αυτό με ενδιαφέρει, ποιον θέλει ο Θεός, όχι ποιος θα βγει.

- Πως το αποφασίζετε αυτό;

- Με τη συνείδηση μας

- Εμείς ξέρουμε ότι γίνονται διάφορα..

- Αυτά είναι πράγματα που δεν είναι καλά, κάποιοι τα κάνουν, παντού γίνονται αλλά καλό είναι να μην γίνονται

- Η αλήθεια είναι τώρα που σας ακούω να μιλάτε έτσι σκέφτομαι ότι και η εκκλησία εξ’ ημών είναι. Δεν γίνεται να τα ζητάμε όλα απ’ αυτους, να είναι καθαροί, να είναι άγιοι, όταν εμείς οι ίδιοι δεν..

- Εσείς προηγουμένως είπατε για τους 80 όταν εγώ σας είπα για όλο τον κόσμο

- Ναι, έχετε δίκιο και το παίρνω πίσω

- Μια αγκαλιά με όλο το κόσμο είμαστε και αυτά τα προβλήματα πρέπει ο καθένας από τη θέση του και εγώ ως επίσκοπος, να βοηθήσουμε στην εξυγίανση αυτών των πραγμάτων. Εγώ θα ευχόμουν στη Σιάτιστα να πάει ένας άνθρωπος, ταπεινός που λέγαμε προηγουμένως ο οποίος να χαίρεται την αρετή του προκατόχου του και όχι να μειονεκτεί σ’ αυτήν, αυτό θα πει ταπεινός, να καμαρώνει αυτή την κληρονομιά να μπορεί αυτό, με όσο πιο ωραίο τρόπο, να το συνεχίσει και με βάση αυτό να οικοδομήσει το έργο του

- Να μην έχει αυτοκίνητο αλλά ένα στρατιωτικό τζιπ που να τον γυρίζει στα χωριά..

- Ποιος; αυτός έκανε οτο στοπ!

- Να μην έχει ράσο, ήταν μπαλωμένο, να μην έχει παπούτσια αλλά κάτι στραβοπάπουτσα, να έχει μόνο μια ξύλινη βαλίτσα… μα για πια εποχή μιλάτε γέροντα;

- Να έχει θέση στη βασιλεία του Θεού. Αυτό είχε ο Αντώνιος. Αυτό θα περίμενα εγώ από έναν Επίσκοπο. Δεν ήξερα πολλά γι’ αυτόν αλλά θα ήθελα πάρα πολύ να μαθητεύσω στο παράδειγμα αυτής της ζωής!

- Μα εσείς είστε στην Αθήνα σε μια από τις μεγαλύτερες περιφέρειες, έχετε τόσο κόσμο επάνω σας, μπορείτε εδώ;

- Μα ο κόσμος αυτό θέλει

- Ο κόσμος δε σας θέλει μοναχό σας θέλει κοντά του.

- Ο μοναχός είναι κοντά στο λαό. Είναι ο πάντων χωριστής και πάσης συνηρμοσμένος. Αυτό είναι. Δεν ήταν κοντά στο λαό ο Αντώνιος; Δεν ήταν μοναχός ο Αντώνιος; Και μοναχός και στο λαό, τι ωραίο παράδειγμα!

- Γιατί η εκκλησία δεν προβάλει τέτοιες περιουσίες; και βλέπουμε άλλα να προβάλλονται και να προχωρούν;

- Η εκκλησία είναι γεμάτη από τέτοια παραδείγματα, δε γίνετε να έχει βιτρίνα και να προβάλει το τι έκανε.

- Τότε φταίμε εμείς που δεν τα παρουσιάζουμε μπροστά;

- Δεν ξέρω εγώ εσείς τι πρέπει να κάνετε. Αν δείτε κάτι καλό και θεωρείτε ότι με διακριτικό τρόπο πρέπει να το προβάλετε, όχι για φιγούρα αλλά για να παραδειγματίζεται ο κόσμος και να παρηγορείται, τότε να το κάνετε. Εγώ αυτή τη στιγμή επειδή είναι ακόμη νωπό αυτό το περιστατικό είμαι συγκλονισμένος.

- Σεβασμιότατε, θεωρείτε ότι βάλλεται αυτή τη στιγμή η εκκλησία;

- Πάντα βαλλόταν, δεν πειράζει.

- Και πάντοτε υπήρχαν έριδες μέσα στην εκκλησία.

- Βάλλεται εκ των ένδων περισσότερο απ’ ότι βάλλεται απ’ έξω και βάλλεται το πνεύμα και το ήθος της.

- Και γιατί δεν επεμβαίνει το Άγιο Πνεύμα;

- Για το λόγο που δεν επενέβη κατά τη στιγμή της σταύρωσης κατά τη στιγμή των διωγμών. Πιστεύουμε σε εκκλησία εσταυρωμένη σε εκκλησία διωκόμενη και εξυψωμένη ταυτόχρονα, η δόξα της είναι ο σταυρός της. Ήρθα σ’ αυτή την εκπομπή για να μου πείτε τι καταπληκτικός που είμαι; Τι να το κάνω αυτό; Για φανταστείτε να με φτύσετε και εγώ με άλλο ήθος να αντιμετωπίσω την προσβολή σας. Αυτή είναι η νίκη της εκκλησίας και αυτό σημαίνει χριστιανός.

- Πριν λίγες ημέρες λόγω των εορτών ήμουν στο αντικαρκινικό και πέρασα από τους θαλάμους όπου ήταν μια μητέρα που είχε ένα κορίτσι 17 ετών που είχε καρκίνο… και μου είπε βλέπετε πόσο άδικος είναι ο Θεός εμείς είμαστε άνθρωποι της εκκλησίας ζούμε ζωντανά το πνεύμα του και μου παίρνει το μονάκριβο παιδί μου, 17 χρονών! Εγώ τι θα έπρεπε να της απαντήσω;

- Δεν ξέρω τι θα έπρεπε να απαντήσετε, ίσως...

- Εσείς τι θα απαντούσατε;

- Εγώ μάλλον θα σιωπούσα. Θα προτιμούσα να συμπονέσω, να πάρω το γογγυσμό της επάνω μου και να τον κάνω δικό μου γογγυσμό ενώπιον του Θεού και να πω Θεέ μου γιατί έγινε αυτό το πράγμα; Όχι γιατί πήρες το παιδί. Δεν είναι ο Θεός ένα χέρι που κόβει τα λουλούδια, δεν είναι τέτοιος Θεός, αλλά δεν θα ερχόμουν να της κάνω και μια διδασκαλία, ένα κήρυγμα ολόκληρο, είναι μεγάλο πράγμα η σιωπή!

- Σας είδα να κρατάτε λίγο ψηλά τα ράσα σας για να ανεβείτε στο βουνό που έπεσε το αεροπλάνο της Ήλιος και σας είδα πως πέσανε πάνω σας οι συγγενείς ζητώντας την παραμυθία του. Τι φταίγανε όλοι αυτοί οι άνθρωποι που έχασαν τη ζωή τους από τη μια στιγμή στην άλλη;

- Δεν νομίζω ότι φταίγανε, εμείς φταίμε πιο πολύ. Αλλά δεν ήμουν εκεί πάνω για να παραμυθίσω τους ανθρώπους, ήμουν για να συμπονέσω τους ανθρώπους, να πάρω το δικό τους πρόβλημα και να το κάνω όπως σας είπα προηγουμένως δικό μου. Αυτό το φοβερό ερώτημα «γιατί Θεέ μου». Αντί να εκστομίσουν τα δικά τους χείλη να το πω εγώ σαν ιεράρχης, σαν ιερέας, να πω « Γιατί Θεέ μου»! Δεν είναι λογικό;

- Αναστάσιμα πηγαίνετε από τάφο σε τάφο στα νέα παιδιά που έχουν σκοτωθεί από μηχανάκια ή κάνω λάθος;

- Όχι μόνο από μηχανάκια.

- Γενικά σε τάφους νέων παιδιών. Αναστάσιμα...

- Ναι έκανα τρισάγιο.

- Πως παρηγορείτε τους γονείς;

- Δεν παρηγορώ κανέναν. Νομίζω η προσπάθεια να παρηγορήσω, να κάνω την καλή μου πράξη είναι το μεγαλύτερο λάθος που θα μπορούσα να κάνω. Αλλά η ανάγκη μου να συμμετάσχω σ’ αυτόν τον πόνο ώστε να τον μεταμορφώσω σε προσευχή ώστε ο Θεός να τους παρηγορήσει εσωτερικά. αυτό είναι πολύ σημαντικό είναι το πρώτο που έχω να κάνω, ίσως το μόνο που μπορώ να κάνω και σας λέω ότι τις απαντήσεις τις δίνει ο Θεός στις ταπεινές και μαλακές ψυχές. Χρόνια τώρα εγώ από αυτούς τους ανθρώπους αντλώ τη δική μου πίστη. Ούτε από την επιστήμη, ούτε από την καλοπέραση μου, ούτε από τις απαντήσεις μου στα φοβερά ερωτήματα.

Η μητέρα του Ανδρέα του Προδρόμου του παιδιού αυτού που πήρε το αεροπλάνο στο Γραμματικό και το οποίο ήταν το κατεξοχήν άτομο που υπέφερε με κάποιον τρόπο γιατί ζούσε το γεγονός, οι άλλοι ήταν σε ημιλιπόθυμη κατάσταση, να δείτε αυτή η μητέρα τι παρηγοριά έχει στην ψυχή της σήμερα. Αυτό δε το πήρε επειδή εγώ της είπα αυτά που δεν ήξερε, αλλά γιατί ο Θεός της αποκάλυψε αυτά που και εγώ δεν μπορούσα να φανταστώ!

Είπαμε προηγουμένως για την αμφισβήτηση του Θεού, εγώ όταν πήγα στο Γραμματικό Τον αμφισβητούσα. Το ερώτημα που εσείς λέτε το έκανα και εγώ μέσα μου, «που Είσαι»; Πτώματα μπροστά, εκατοντάδες άνθρωποι να πάνε να βοηθήσουν, οι συγγενείς να αγνοούν ακόμη, και τι νομίζετε ότι σκεφτόμουν; τις απαντήσεις; Ζούσα το μαρτύριο μου εκεί πάνω. Αυτό που μπορούσα για το μαρτύριο που θα ζούσαν οι συγγενείς μετά από λίγο. Είναι μεγάλο πράγμα η κοινή χαρά και ο κοινός πόνος.

- Λέτε όπου δεν υπάρχει αγάπη και ελευθερία δεν υπάρχει πίστη, νιώθετε ελεύθερος εσείς μέσα στα δεσμά της εκκλησίας;

- Δεσμά; Για ξαναπέστε τη λέξη; Τι θα πει δεσμά; Δεν υπάρχει άλλος χώρος που να είναι πιο ελεύθερος. Δεσμά έχει η επιστήμη. Στη Φυσική υπάρχουν, δεσμοί κινήσεως λέγονται. Οι ορισμοί και οι εξισώσεις είναι νομοτέλειες. Η εκκλησία δεν έχει δεσμούς δεν έχει περιορισμούς. Σας μίλησα μέχρι τώρα για περιορισμούς;

- Όχι βέβαια.

- Σας μίλησα για αμφισβήτηση!

- Γέροντα έχω την αίσθηση ότι όταν κάποιος υπακούει στις εντολές δεν είναι ελεύθερος.

- Όταν ζει τις εντολές τότε ελευθερώνεται π.χ. είπατε προηγουμένως για το Ου Κλέψεις.

- Παλαιά Διαθήκη, αλλά ισχύει η αμαρτία.

- Μα δεν υπάρχει μια λίστα με αμαρτίες. Στην εκκλησία η αμαρτία είναι στέρηση δική σου του Θεού. Δηλαδή την ελευθερία σου την κερδίζεις όταν δεν κλέβεις. Αν κλέψεις θα την χάσεις. Είναι όλο το πνεύμα διαφορετικό. Δώσε για να πάρεις, ταπεινώσου για να υψωθείς, συγχώρεσε για να συγχωρηθείς...

- Πως μπορείτε να πείτε σε έναν άνθρωπο ο οποίος έχει ζήσει όλη του τη ζωή μέσα στις πόρτες των εντολών, έχει ζήσει μετάνοια, έχει ζήσει υπακοή, με όλο το νόημα της ελευθερίας που περικλείει η υπακοή. Η υπακοή είναι για τους έξυπνους ανθρώπους όπως ξέρετε. Πως μπορείς να πεις σ’ αυτόν τον άνθρωπο, ότι αυτός που είναι πλάι του και ζει τα πάντα και μετέχει στα πάντα και τον βλέπει να είναι ευτυχής, πλούτη, δόξες και λέει Χριστέ μου εγώ που σε υπηρετώ εκ βαθέων μου δίνεις το ελάχιστο και σε αυτόν που είναι πλάι μου, ο οποίος ζει τα πάντα, του δίνεις τα πάντα;

- Τον λυπάμαι αυτόν τον χριστιανό. Αν τα κάνει και νιώθει ότι ο Θεός τον έχει ξεχάσει τότε δεν τα έχει κάνει!

- Μα τα έχει κάνει...

- Τα έχει κάνει σαλάτα. Κάθεται ο άνθρωπος και είναι ένας φυλακισμένος χριστιανός, δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα. Είναι δυνατόν ένας άνθρωπος που ζει τις γεύσεις των θείων εντολών να μην εισπράττει τη χαρά του Θεού ως βίωμα; Την ευλογία του; Φανταστείτε έναν άγιο ασκητή ο οποίος από μόνος του στερείτε, νηστεύει όταν εμείς τρώμε, έναν άγιο ασκητή ο οποίος αφήνει αυτά τα οποία εμείς κυνηγάμε, αυτός ξέρετε πως ζει;

- Αναπνέοντας αέρα και Θεό.

- Τις προάλλες ήμουν στο Άγιο Όρος και δίπλα μας ήταν ένα παιδί που για πρώτη φορά είχε επισκεφτεί το Άγιο Όρος, ήταν συγκλονισμένος είχε πάθει αλλοίωση... Στο καραβάκι δίπλα μου καθώς φεύγαμε ήταν κάτι παιδιά φοιτητές μάλλον και λέει ο ένας στον άλλο: είχε μια φασολάδα χωρίς λάδι που δεν θα την ξεχάσω ποτέ! Η εκκλησία και οι γεύσεις της είναι φασολάδα χωρίς λάδι, που δεν την ξεχνάς όμως ποτέ. Είναι δηλαδή ένα εξωτερικά χωρίς προϋποθέσεις πράγμα που όταν το ζεις σου μένει άλλη γεύση. Οι εντολές δεν υπάρχουν για να τις τηρούμε, σε εισαγωγικά το βάζω αυτό, υπάρχουν για να μας ελευθερώνουν, είναι πόρτες που μας εισάγουν στην αλήθεια. Αυτό είναι μεγάλη ευλογία.

- Όταν έρθει ο χριστιανός στον πνευματικό του και βάλει μετάνοια και κάνει εξομολόγηση, ξέροντας ότι δύσκολα εξομολογούνται οι άνθρωποι, γιατί έχουν μια δυσκολία να εκμυστηρευτούν τα εσώτερα τους, έχουν μια δυσπιστία σ’ αυτό, παρόλο που είναι από τα πιο σημαντικά μυστήρια, και πει στον πνευματικό του ότι έγιναν αυτά –αυτά, ότι νομίζει ότι μπορεί να πει, έρχεται με την αίσθηση ότι θα πάρει άφεση και εκείνος του λέει όχι θα κάνεις αυτό- αυτό, σαν ένα είδος τιμωρίας...

- Μήπως πρέπει να το ξαναδούμε το πραγματάκι; Υπήρχε λίγο στοιχεία φυλακής, λίγο στοιχεία μαθητού, λίγο στοιχεία ανελευθερίας, βέβαια ξέρω ότι σε μια τέτοια εκκλησία πιστεύουμε όλοι…

- Φαντάζομαι δε πιστεύετε ότι είναι δικές μου απόψεις. Αλλά σας δηλώνω ότι πρέπει να κάνω τέτοιες ερωτήσεις..

- Και εγώ σας δηλώνω άθεος σε τέτοιο Θεό! Δεν πιστεύω εγώ σε τέτοιο Θεό. Δεν υπάρχει τέτοιος Θεός. Προσπαθούμε τόση ώρα να μιλήσουμε για το άλλο πράγμα. Για φανταστείτε να πηγαίνει με ζόρι και σφιγμένη καρδιά κάποιος να κάνει αυτά τα μίζερα πράγματα που λέμε. Τον καημένο. Είναι καημένος χριστιανός.

- Αυτός που τον δέχεται;

- Θα προσπαθούσα να του πω αδερφέ μου μην είσαι φυλακισμένος, ο σκοπός μου είναι να σε ελευθερώσω, να σε βοηθήσω να κατανοήσεις τι κρατάς στα χέρια σου. Ο Θεός δεν είναι απειλή, είναι ελευθερία, ευκαιρία! Τα γεγονότα και οι δοκιμασίες είναι πόρτες σε έναν άλλο κόσμο. Θα σας πω ένα παράδειγμα. Αυτός ο κόσμος που βλέπουμε μας λένε οι σύγχρονοι αστροφυσικοί είναι μόνο το 4%, το 23% είναι σκοτεινή ύλη και το 73% σκοτεινή ενέργεια, και ο κόσμος του Θεού αυτό που εισπράττουμε είναι το 4% για να μας υποψιάσει στο μυστικό, στον πλούτο του υπολοίπου 96%. Αυτό πάμε να ζήσουμε ως εκκλησία, αυτό θέλουμε. Γι’ αυτό είναι λάθος αυτά που λέγονται περί χωρισμού Κράτους και Εκκλησίας. Παίρνεις μια τέτοια εκκλησία και της πετάς έξω από τη ζωή σου; Μα είναι δυνατόν;

- Μα αυτό θέλουν να πετάξουν την εκκλησία έξω από τη ζωή μας;

- Δεν ξέρω, φοβούμαι επειδή το αγνοούν αυτό..

- Εγώ νομίζω προσπαθούν να χωρίσουν τα νομικά πλαίσια.

- Αυτά τα ξέρουν οι νομικοί. Για την εκκλησία είναι πολύ ωραίο να αποδεσμευτεί από μια εκκοσμικευμένη αντίληψη.

- Έχω τη αίσθηση ότι το βάζουν περισσότερο σε ένα οικονομικό επίπεδο, να μην πληρώνονται οι ιερείς από το Δημόσιο και τέτοια πράγματα Να επιστραφεί η περιουσία της εκκλησίας που της έχουν πάρει και τέτοια πράγματα ακούω. Δεν ακούω σε πνευματικό επίπεδο, χωρισμό.

- Έχετε ακούσει όμως υποστήριξη όλων αυτών των ηθών, αυτού του ήθους, αυτής της αντίληψης;

- Εσείς όμως φταίτε

- Φταίμε, το δέχομαι. Εγώ το επωμίζομαι στο δικό μου το μερίδιο. Φταίμε. Αλλά τι ωραίο που θα είναι να συζητήσουμε λίγο γι’ αυτό το πράγμα. Αυτό δημιούργησε η παράδοση του βυζαντίου. Γίνεται αυτή η μουσειακή έκθεση στη Νέα Υόρκη και αποδεικνύεται η καλύτερη έκθεση του 2000. Αυτό δημιούργησε η Θεοκρατία του Βυζαντίου. Σήμερα έρχονται πρωθυπουργοί στη σύνοδο πρωθυπουργών της Ευρώπης και τους πάμε στο Άγιο Όρος. Γεμίζουμε ιερείς που ξέρουν να μιλούν το καλό το λόγο και να αγκαλιάζουν τον πόνο, το δίλημμα, την αμφισβήτηση, το αδιέξοδο του κάθε ανθρώπου. Αυτό πρέπει να το ενισχύσουμε, αυτό είναι εκκλησία. Και ύστερα μου μιλάτε για τους μισθούς των ιερέων. Να κόψουν τους μισθούς των αρχιερέων. Είπατε για τους 80, δέχομαι ότι οι 80 είναι ένα σύμβολο εξουσίας. Οι 8500 ιερείς τι είναι; Ο παπάς ο οικογενειάρχης;

- Δεν πρέπει να ζήσει και αυτός;

- Πρέπει να ζήσει για να κάνει αυτό το ιερό έργο που έχει να κάνει, να κατεβάζει το Θεό στη Γη! Ε, αυτού θα του δώσουμε και ένα κομμάτι ψωμί. Εγώ δέχομαι να μου κόψουν το μισθό εμένα.

- Σεβασμιότατε, δείξτε μου μια τέτοια εκκλησία εσείς και θα δείτε πως όλος ο κόσμος θα πει ότι δε θέλουμε χωρισμό εκκλησίας –κράτους, όλος ο κόσμος, όχι μόνο τα 3,5 εκατομμύρια ανθρώπων που υπέγραψαν για τις ταυτότητες, οι 10 εκατομμύρια άνθρωποι θα πουν εμείς θέλουμε αυτήν την εκκλησία που λέει ο π. Νικόλαος.

- Είπατε δείξτε εσείς μια τέτοια εκκλησία. Σας απαντώ, ας ζήσουμε εμείς μια τέτοια εκκλησία. Όχι να δείξουμε, να ζήσουμε! Αυτό το φρόνημα τραβάει από μόνο του, αυτό έχει ουσία, έχει αλήθεια. Είναι δυνατόν ένας άνθρωπος που έχει του κόσμου τα αδιέξοδα και τα διλήμματα να μη μαγευτεί από αυτό; Αυτό διδάσκει, αυτό ζει η εκκλησία, αυτό προσπαθεί ο καθένας στο χώρο του. Όποιος δεν το ζει είναι εκτός εκκλησίας ο ίδιος από μόνος του.

- Η παρουσία σας σήμερα μας έδωσε μια πολύ μεγάλη ανάσα και μας βοήθησε ουσιαστικά όλους εμάς που σας ακούσαμε.

- Αν έδωσα ανάσα τότε καλώς έκανα και ήρθα, αν σας έσφιξα και σας μπέρδεψα τότε να με συγχωρέσετε.

- Εμένα να με συγχωρέσετε που σάς έκανα ερωτήματα περισσότερο για την οικονομία της συζήτησης.

- Σήμερα είναι η ημέρα των Θεοφανίων και των Φώτων, η μέρα έχει φως, έχει ελπίδα, έχει κάθαρση, έχει αγιασμό, έχει ανακαίνιση, εγώ έχω την εντύπωση ότι όλα αυτά τα ωραία μηνύματα που βγαίνουν από την εκκλησία είναι καλό να προσφέρονται έστω και δια τηλεοράσεως σε όλο τον κόσμο.

- Ευχαριστούμε πολύ που ήσασταν μαζί μας σήμερα

- Χρόνια σας Πολλά!

Περισσότερα: π. Νικόλαος ΧατζηνικολάουΘεοφάνια 

 Βίντεο: Ας δούμε και ολόκληρη την συνέντευξη που έδωσε 
ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος...

Καλή Φώτιση... Καλά μας Θεοφάνια!














Τηλεοπτική συνέντευξη στην εκπομπή "Ουδείς
αναμάρτητος" θέματα εφ' όλης της ύλης (22.4.2010)
Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος Χατζηνικολάου γεννήθηκε στις 13 Απριλίου 1954 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Αστροφυσική στο Harvard (Master of Arts) και Μηχανολογία στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), ενώ οι διδακτορικές του σπουδές επικεντρώθηκαν στον τομέα της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας. Mέσα σε όλα αυτά και άλλα τόσα, ήταν επιστημονικός συνεργάτης της NASA, που μάς λέει πάρα πολλά... Διαβάστε περισσότερα »


1 σχόλιο:

Dim Val είπε...


«Αν δεν μπορείς να το εξηγήσεις με απλά λόγια, ούτε εσύ ο ίδιος το έχεις καταλάβει πολύ καλά.» Αϊνστάιν