της Σοφίας Ντρέκου
Με τα λόγια του Θησέα από το έργο του Ευριπίδη «Ικέτιδες» (βλ. παρακάτω ολόκληρο το έργο) στα αρχαία ελληνικά, αλλά και με μία ρήση του Θωμά του Ακινάτη στα λατινικά, απευθύνθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο ευρωβουλευτής, Μανώλης Γλέζος.
«Τα δύο αυτά κείμενα είναι η απάντησή μου και για την λετονική θητεία, για όλο το Κοινοβούλιο και για εσάς προσωπικά, κύριε Πρόεδρε», κατέληξε ο Μανώλης Γλέζος, δίνοντας πληρωμένη απάντηση στον κ. Σουλτς για τις προκλητικές δηλώσεις που έχει κάνει κατά της ελληνικής κυβέρνησης και της χώρας μας τις τελευταίες ημέρες.
Όπως ανέφερε το ιστορικό στέλεχος της Αριστεράς, «επέλεξα αυτό το σημείο από τα Αρχαία Ελληνικά και θα επιλέξω ένα άλλο σημείο από τα Λατινικά, που πιστεύω ότι γνωρίζει πολύ καλά ο πρόεδρος μας, Μάρτιν Σουλτς. «Είναι», είπε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στην Ευρωβουλή, «λόγια του Θησέα, όταν ο Θηβαίος ζήτησε να του πει ποιος είναι τύραννος στην Αθήνα».
Αρχαίο κείμενο: «Πρῶτον μὲν ἤρξω τοῦ λόγου ψευδῶς, ξένε, ζητῶν τύραννον ἐνθάδ᾽· οὐ γὰρ ἄρχεται ἑνὸς πρὸς ἀνδρὸς ἀλλ᾽ ἐλευθέρα πόλις. δῆμος δ᾽ ἀνάσσει διαδοχαῖσιν ἐν μέρει ἐνιαυσίαισιν, οὐχὶ τῷ πλούτῳ διδοὺς τὸ πλεῖστον ἀλλὰ χὠ πένης ἔχων ἴσον».
Απόδοση: «Πρώτα-πρώτα, ξένε, άρχισες το λόγο σου μ' ένα λάθος, όταν ζητάς δυνάστη εδώ· η πόλη αυτή δεν εξουσιάζεται από έναν άνδρα, είναι ελεύθερη. Εδώ κυβερνούν οι πολλοί που εναλλάσσονται στα αξιώματα χρόνο το χρόνο· δεν δίνουν πιο πολλά στον πλούτο, και ο φτωχός έχει τα ίδια».
Επίσης, χρησιμοποίησε τη ρήση του Θωμά του Ακινάτη «Timeo hominem unius libri», που σημαίνει «να φοβάσαι τον άνθρωπο του ενός βιβλίου». Η φράση αυτή αφορά την απόλυτη προσήλωση του ατόμου στην μονομέρεια, που έχει ως συνέπεια τη μονοφροσύνη, που κάτω από κατάλληλες συνθήκες, οδηγεί στο φανατισμό και στη σύγκρουση.
Βίντεο: Ο Μανώλης Γλέζος στα Αρχαία Ελληνικά
και στα Λατινικά στο Ευρωκοινοβούλιο
Το μήνυμα του Μανώλη Γλέζου στην
Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου:
«Όσοι εύχονται να διώξουν την Ελλάδα
από την Ευρώπη ματαιοπονούν»
Συγκλονιστική ήταν η ομιλία του Μανώλη Γλέζου στο Ευρωκοινοβούλιο. Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ τόνισε ότι «η Ευρώπη είναι γέννημα της Ελλάδας. Δεν σας τη χαρίζουμε την Ευρώπη» και πρόσθεσε πως «ζητάμε να θριαμβεύσει το δίκιο». Και συνέχισε αναφέροντας ότι υπάρχει διαφωνία απόψεων, αλλά εν θερμώ δεν θα υπάρξει λύση. Παράλληλα παρέπεμψε στις προτάσεις του Ζαν Κλοντ Γιούνκερ για την επίλυση της κρίσης ενώ κατέληξε ότι «ματαιοπονούν όσοι θέλουν να διώξουν την Ελλάδα από την Ευρώπη». Οι ευρωβουλευτές καταχειροκρότησαν τον κ. Γλέζο μετά την ομιλία του.
Το μήνυμα του Μανώλη Γλέζου
στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου,
παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.
«Η ελληνική κρίση δεν μπορεί να επιλυθεί εν θερμώ. Η λύση χρειάζεται χρόνο. Ζητάμε ένα χρονικό περιθώριο όπου δεν θα δεχόμαστε και δεν θα εξοφλούμε δάνεια. Ζητάμε το Δίκαιο». Όσοι εύχονται να διώξουν την Ελλάδα από την Ευρώπη ματαιοπονούν. Η Ευρώπη είναι γέννημα της Ελλάδας. Δεν σας τη χαρίζουμε την Ευρώπη».
Δείτε: Εκείνη τη Νύχτα που κατέβηκε η ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη (30 Μαΐου του 1941)Μετά τον πόλεμο εργάστηκε ως δημοσιογράφος, αναλαμβάνοντας αρχισυντάκτης της εφημερίδας Ριζοσπάστης, ενώ αργότερα υπήρξε διευθυντής και της εφημερίδας Αυγής. Ωστόσο, γρήγορα συνελήφθη για τις πολιτικές τους πεποιθήσεις, φτάνοντας μάλιστα να καταδικαστεί σε θάνατο τρεις φορές. Οι συνεχείς δικαστικές του περιπέτειες μέχρι την οριστική του απαλλαγή με τη γενική αμνηστία του 1971 προκάλεσαν συχνά την αντίδραση της Ελληνικής και της διεθνούς κοινής γνώμης. Περισσότερα » Μανώλης Γλέζος
Ολόκληρη η τραγωδία (μαζί με την μετάφραση) εδώ: Ανθολογία Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας των Θ.Κ. Στεφανόπουλου, Στ. Τσιτσιρίδη, Λ. Αντζουλή, Γ. Κριτσέλη.
Ένας από τους μεγάλους τραγικούς ποιητές της αρχαίας Ελλάδος. Σύμφωνα με πληροφορία που επικράτησε, γεννήθηκε στο 480 π.Χ. στη Σαλαμίνα και, μάλιστα, την ίδια μέρα που κατατροπώθηκε ο στόλος του Ξέρξη. Το πιθανότερο όμως είναι ότι γεννήθηκε στα 485 π.χ., όπως μαρτυρεί, το λεγόμενο Πάριο μάρμαρο. Σύμφωνα με αυτό, ήταν υιός του Μνησάρχου, από τον αττικό δήμο Φλύας (σημερινό Χαλάνδρι).
Πολλοί από τους αρχαίους υποστήριζαν ότι ο Ευριπίδης δεν καταγόταν από αριστοκρατικό γένος, η δε μητέρα του Κλειτώ συχνά γινόταν στόχος σκωμμάτων από τους κωμικούς ποιητές, επειδή ασκούσε το ταπεινό επάγγελμα της λαχανοπώλιδος. Ωστόσο άλλες πηγές αποδεικνύουν πως η γενιά του Ευριπίδη, όπως και των δύο παλαιότερων συναδέλφων του, Αισχύλου και Σοφοκλή, ήταν επίσης ευγενής. Ο πατέρας του είχε σημαντική κτηματική περιουσία στη Σαλαμίνα, την οποία μάλιστα ο υιός εξυμνεί σε κάποιο από τα έργα του.
Ο Ευριπίδης αποδοκίμαζε την οχλοκρατία, καταφερόταν όμως και κατά της ολιγαρχίας και των εκπροσώπων την, των πλουσίων και, γενικά, των αλαζόνων και των σκληρών, και προτιμούσε να επικρατήσει η μέση τάξη των πολιτών, τους οποίους θεωρεί σωτήρες της πόλεως και σταθερούς φύλακες της τάξεως.
Η φιλοπατρία του είναι φλογερή και ενθουσιαστική, γι’ αυτήν τον εγκωμιάζει ο ρήτων Λυκούργος, ο οποίος και διέσωσε μερικούς στίχους του ποιητή, που μαρτυρούν την πίστη του και την αγάπη του προς τη πατρίδα:
Ώ πατρίς είθε πάντες, οι ναίουσί σε,
ούτω φιλοΐεν ως εγώ και ‘ραδίως
Βίντεο: ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ «ΙΚΕΤΙΔΕΣ»
Χρονολογία Παραγωγής / Πρώτης Εκπομπής
Κυριακή, 1 Ιανουαρίου 1984. Είδος: ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ.
Περιγραφή περιεχομένου: Η σειρά «ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ» παρουσιάζει σε μαγνητοσκόπηση από το ΘΕΑΤΡΟ ΛΥΚΑΒΗΤΟΥ την παράσταση του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (ΘΟΚ) «ΙΚΕΤΙΔΕΣ» σε σκηνοθεσία του ΝΙΚΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ.
Οι Ικέτιδες είναι η αρχαιότερη τραγωδία του Αισχύλου. Το συμπέρασμα αυτό βγαίνει απ’ το γεγονός ότι ο ρόλος του Χορού είναι κυρίαρχος και τα διαλογικά μέρη είναι μικρά σ’ έκταση, δηλαδή είναι ένα δείγμα της πιο παλιάς μορφής του ποιητή που εξαφανίστηκε και που ο πραγματικός Πρωταγωνιστής είναι ο Χορός. Αυτή όμως την άποψη νεότεροι μελετητές δεν τη δεχτήκαν κι έτσι η χρονολογική τοποθέτηση του δράματος αμφισβητείται.
Η τραγωδία αυτή πήρε τ’ όνομά της απ’ τον Χορό των Δαναΐδων (κόρες του Δαναού) που διωκόμενες απ’ τους γιους του Αιγύπτου, ζητάν να βρουν άσυλο στο Άργος, σαν Ικέτιδες κοντά στον βασιλιά της πόλης Πελασγό που τις δέχεται παρά τις διαμαρτυρίες εκείνων που τις καταδιώκουν.
Σ’ αυτή την τραγωδία καθώς και στους Πέρσες, ο ποιητής απεικονίζει τον πολιτισμό των Ελλήνων σ’ αντίθεση προς τη βία των βαρβάρων της Ασίας και της Αφρικής των οποίων η θρασύτητα έχει υπερβεί τα όρια.
Η τραγωδία αυτή του ΕΥΡΙΠΙΔΗ παίχτηκε το 420 π. Χ. και πήρε το όνομά της από τον χορό των Ικέτιδων που αποτελούν οι μανάδες των επτά Αργείων στρατηγών που φονεύθηκαν στη ΘΗΒΑ. Οι Θηβαίοι δεν επιτρέπουν την ταφή των νεκρών και ο ΑΔΡΑΣΤΟΣ (ΕΥΤΥΧΙΟΣ ΠΟΥΛΑΪΔΗΣ), βασιλιάς του Άργους, πάει με τις Ικέτιδες στο βωμό της Θεάς Δήμητρας στην Ελευσίνα για να ζητήσει τη βοήθεια του ΘΗΣΕΑ (ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΑΥΚΑΡΙΔΗΣ), βασιλιά της Αθήνας.
Ο ΘΗΣΕΑΣ στέλνει έναν Αθηναίο Κήρυκα να ζητήσει από το βασιλιά της Θήβας ΚΡΕΟΝΤΑ να δώσει τους νεκρούς για την ταφή. Πριν, όμως, φύγει ο Αθηναίος Κήρυκας φτάνει άλλος Κήρυκας από την Θήβα με μήνυμα του ΚΡΕΟΝΤΑ να διώξει ο ΘΗΣΕΑΣ τον ΑΔΡΑΣΤΟ και τις Αργείτισσες μάνες. Ο ΘΗΣΕΑΣ οδηγεί το στρατό της Αθήνας ενάντια στη Θήβα και νικά. Φέρνει πίσω τους νεκρούς στρατηγούς του Άργους.
Στη φωτιά που καίγεται το σώμα του ΚΑΠΑΝΕΑ, πέφτει και καίγεται «τρελή σα βάκχη» η ΕΥΑΔΝΗ (ΑΛΚΗΣΤΙΣ ΠΑΥΛΙΔΟΥ), σύζυγος του ΚΑΠΑΝΕΑ και βασίλισσα των Μυκηνών, παρακούοντας τις επικλήσεις του γέροντα πατέρα της ΙΦΙΔΟΣ (ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΟΥΣΤΡΑΣ). Οι Αργείτες παίρνουν τους νεκρούς τους και επιστρέφουν στην πόλη τους.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η παράσταση αυτή μαγνητοσκοπήθηκε από την ΕΡΤ στις 8 Αυγούστου 1984 στο Θέατρο Λυκαβηττού.
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ. Συγγραφέας: ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ. Μετάφραση: ΚΩΣΤΗΣ ΚΟΛΩΤΑΣ. Μουσική: ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΗΣ. Κίνηση: ΑΝΤΖΕΛΑ ΑΛΩΝΕΥΤΗ
Παίζουν: Κορυφαία: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΜΠΕΜΠΕΔΕΛΗ. Αίθρα: ΤΖΕΝΗ ΓΑΪΤΑΝΟΠΟΥΛΟΥ. Θησέας: ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΑΥΚΑΡΙΔΗΣ. Άδραστος: ΕΥΤΥΧΙΟΣ ΠΟΥΛΑΪΔΗΣ. Κήρυκες: ΚΩΣΤΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΛΟΥΡΑΣ. ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΝΕΟΦΥΤΟΥ. ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΟΥΣΟΥΛΙΩΤΗΣ Αγγελιοφόρος: ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΥΡΙΝΙΔΗΣ. Ευάδνη: ΑΛΚΗΣΤΙΣ ΠΑΥΛΙΔΟΥ. Ίφις: ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΟΥΣΤΡΑΣ. Παρουσίαση: ΜΑΡΙΝΑ ΜΑΥΡΕΑ. Σκηνικά -- κοστούμια: ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΙΑΚΑΣ.
Θεατρική σκηνοθεσία: ΝΙΚΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ.
Τηλεοπτική σκηνοθεσία: ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου