Ποιοί είναι οι Άγιοι Προστάτες επαγγελμάτων και γιατί;


Αφιέρωμα στους Προστάτες Αγίους 
της Σοφίας Ντρέκου

Οι ηθικές και κοινωνικές συνέπειες των 
προστατών αγίων των επαγγελμάτων

Όπως είναι γνωστό, στους χριστιανικούς λαούς από τα παλιά χρόνια οι διάφοροι επαγγελματικοί κλάδοι ανακηρύσσουν κάποιους αγίους ως προστάτες τους. Αυτό, απ’ όσο γνωρίζω, συνηθίζεται και στους ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς, όχι όμως στους προτεστάντες, αφού εκείνοι κατά κανόνα δεν αναγνωρίζουν την παρουσία των αγίων στη ζωή των ανθρώπων.

Εδώ θα αναφερθούμε στο θέμα από πλευράς της Ορθόδοξης Εκκλησίας, δηλ. της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας του Συμβόλου της Πίστεως.

Για παράδειγμα, οι γεωργοί και οι αμπελουργοί έχουν προστάτη άγιό τους τον άγιο Τρύφωνα, οι κτηνοτρόφοι τον άγιο Μάμα, οι ξυλουργοί τον άγιο Ιωσήφ το Μνήστορα, οι γιατροί τους αγίους Αναργύρους, οι οδοντίατροι τον άγιο Αντύπα, οι κτηνίατροι τον άγιο Μόδεστο (προστάτη και των ζώων), οι αεροπόροι τους Αρχαγγέλους, οι εκπαιδευτικοί τους Τρεις Ιεράρχες, οι αθλητές τον άγιο Νέστορα, οι ασχολούμενοι με τον τουρισμό τον άγιο Σαμψών τον Ξενοδόχο (ο Ξενών του οποίου ωστόσο ήταν νοσοκομείο και ο ίδιος είναι γιατρός ανάργυρος), οι μάγειροι και οι εστιάτορες τον άγιο Ευφρόσυνο, οι ναυτικοί τον άγιο Νικόλαο, οι αρωματοποιοί την αγία Λυδία τη Φιλιππησία, οι αστυνομικοί τον άγιο Αρτέμιο, οι πυροσβέστες τους αγίους Τρεις Παίδες τους εν καμίνω (που διασώθηκαν θαυματουργικά από τη φωτιά την εποχή της Βαβυλώνιας Αιχμαλωσίας και η περίπτωσή τους προτυπώνει την ανάσταση του Χριστού), οι ηθοποιοί τον άγιο Πορφύριο τον από μίμων κ.ο.κ.

Εκτενείς αναφορές στους προστάτες αγίους των επαγγελμάτων μπορείτε να δείτε εδώ: Οι Προστάτες Άγιοι των Επαγγελματιών 

και εδώΓιατί οι Μιχαήλ και Γαβριήλ είναι προστάτες των κρεοπωλών- Βρείτε τον Άγιό σας ανάλογα με το επάγγελμα [λίστα].
(Τις βιογραφίες όλων αυτών των αγίων – ή εκείνων που σας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα – μπορείτε να τις αναζητήσετε στο Διαδίκτυο, π.χ. στις ιστοσελίδες ΜΕΓΑΣ ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ και ορθόδοξος συναξαριστής).

Το έθιμο αυτό, της ανακήρυξης αγίων ως προστατών επαγγελματικών κλάδων, εκτός από την πνευματική ωφέλεια της σύνδεσης των ανθρώπων με το Θεό, κατά τη γνώμη μου έχει ακόμη μερικές θετικές ηθικές και κοινωνικές συνέπειες.

Κατ’ αρχάς, ενώνει μεταξύ τους, εμψυχώνει και αναπαύει εκείνους που συνεορτάζουν τον ίδιο άγιο. Για το θέμα αυτό, παρακαλώ, επισκεφθείτε το άρθρο μας «Οι θρησκευτικές εορτές ως παράγοντας ποιότητας ζωής», http://www.sophia-ntrekou.gr/2014/07/oi-thriskeytikes-giortes-ws-paragontas-poiotitas-zwis.html.
  • Εκτός αυτού, παρακινεί σε μια ιδιότυπη, πολύ ουσιαστική, «ηθικοποίηση» των επαγγελμάτων: ασφαλώς οι άγιοι δεν ευλογούν τις επαγγελματικές δραστηριότητες του αγρότη που προσφέρει προϊόντα δηλητηριασμένα με φυτοφάρμακα, του εμπόρου που εξαπατά τους πελάτες του, του γιατρού που εκμεταλλεύεται την κατάσταση των ασθενών του, του αστυνομικού που χρηματίζεται από εγκληματίες ή βασανίζει τους κρατουμένους του, του μάστορα που είναι αισχροκερδής ή αδιαφορεί για την ποιότητα της δουλειάς του, του εκπαιδευτικού που αδιαφορεί για τους μαθητές του, του αθλητή που ντοπάρεται, του ηθοποιού που προάγει πορνικά και βίαια θεάματα κ.λ.π., και γενικά του επαγγελματία που είναι άδικος, σκληρός, αφιλάνθρωπος, ανελεήμων ή ασεβής.
Φυσικά, τέτοιοι επαγγελματίες μάλλον δεν ενδιαφέρονται για τους προστάτες αγίους τους, εκτός αν είναι υποκριτές ή δεν έχουν επίγνωση της κατάστασής τους… Ίσως γι’ αυτό στην εποχή μας, εποχή σύγχυσης και πολιτισμικής, όσο και ηθικής, αλλοτρίωσης, έχει ατονήσει η τιμή των προστατών αγίων ή έχει μετατραπεί σε ψιλό έθιμο.

Πάντως, ένας ευαίσθητος άνθρωπος, με αυτογνωσία, αντιλαμβάνεται ότι η ζωή του και η επαγγελματική του δραστηριότητα πρέπει να είναι κατά Θεόν για να ευλογηθεί αληθινά από έναν προστάτη άγιο. Κατά τούτο, η παράδοση της ανακήρυξης προστατών αγίων των επαγγελμάτων ηθικοποιήσει τα επαγγέλματα.

Ως υστερόγραφο, ας επισημάνουμε ότι ο δραστήριος κληρικός του ιερού ναού Γενεσίου της Θεοτόκου Ναυπλίου π. Διονύσιος Ταμπάκης εξέδωσε πρόσφατα το βιβλίο Των Αγίων η βοήθεια, www.stamoulis.gr, όπου όχι μόνον αναφέρει τους προστάτες αγίους των επαγγελματικών κλάδων, καθώς και των κοινωνικών ομάδων και των αδελφών μας των πασχόντων από διάφορες ασθένειες, αλλά και προτείνει συμπληρωματικά πλήθος νέων προστατών αγίων, προτρέποντας σε προσευχή προς αυτούς, ανάλογα με τη βιογραφία τους.

Η καινοτομία αυτή, κατά τη γνώμη μου, είναι θετική, γιατί συνδέει ακόμη στενότερα τη ζωή μας με τους αγίους και μας δίνει αφορμές και ευκαιρίες να προσευχόμαστε προς αυτούς και μέσω αυτών προς τον Ιησού Χριστό. Εξάλλου, αν η προσπάθειά του δεν βρει απήχηση, θα λησμονηθεί και δεν πρόκειται να επιφέρει κάποιου είδους «νόθευση» στην παράδοση του λαού μας. Αν βρει απήχηση, τότε ορθώς και πρεπόντως θα γίνει παράδοση.

Ας έχουμε βέβαια υπόψιν ότι η σχέση με τους αγίους, την Παναγία και το Χριστό και η χρήση του τιμίου σταυρού, των ιερών εικόνων, των ιερών λειψάνων, του αγιασμού, του κομποσχοινιού και γενικά όλων των ιερών αντικειμένων της πνευματικής μας παράδοσής δεν πρέπει να εκτρέπεται σε δεισιδαιμονία (δεν πρέπει δηλαδή να νομίζουμε ότι μας προστατεύουν και μας ευλογούν σαν να είναι μαγικά αντικείμενα, ανεξάρτητα από τη γενικότερη ηθική και πνευματική ποιότητα της ζωής μας) και ότι το αληθινά σημαντικό ζήτημα, στο οποίο ευχόμαστε να μας βοηθήσει ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, διά της Θεοτόκου και πάντων των αγίων, είναι η σωτηρία της ψυχής μας και μόνο δευτερευόντως είναι σωστό να μας απασχολεί η επίλυση των γήινων προβλημάτων μας. Άλλωστε, τα προβλήματα αυτά, αν, με τη βοήθεια του Θεού, τα αντιμετωπίσουμε μένοντας σταθεροί στην πίστη και την αγάπη, ίσως γίνουν ο δρόμος μας προς τη βασιλεία των ουρανών.

Παρακαλώ, ο ενδιαφερόμενος ας ανατρέξει και στο διαδικτυακό αφιέρωμα «Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός… άλλου τύπου» ΕΔΩ, όπου θα βρει μερικά συμπληρωματικά στοιχεία για τους αγίους που συνδέονται με διάφορα επαγγέλματα.

Παλαιότερα ο μητροπολίτης Φλωρίνης Αυγουστίνος Καντιώτης είχε εκδώσει ένα βιβλίο με τίτλο Άγιοι από όλα τα επαγγέλματα, το οποίο ωστόσο δεν γνωρίζω αν είναι ακόμη διαθέσιμο.

του θεολόγου Θ. Ι. Ρηγινιώτη
Πηγή: www.sophia-ntrekou.gr

Οι Άγιοι Προστάτες των αγροτών 
και άλλων επαγγελμάτων (Λίστα)

Οι ηθικές και κοινωνικές συνέπειες  των προστατών αγίων των επαγγελμάτων

1. Ο Άγιος Βαρνάβας ο Απόστολος. Στους κύριους Αποστόλους συγκαταλέγεται και ο Βαρνάβας. Τιμάται ιδιαίτερα από την Εκκλησία της Κύπρου, όπου και θεωρείται ιδρυτής της. Οι αγρότες σε πολλά μέρη της Ελλάδος τον συνδυάζουν με το σβάρνισμα των χωραφιών. Όποιος σβαρνίζει το χωράφι του την ημέρα της εορτής του όχι μόνο θα χάσει την σοδειά του, αλλά και θα σβαρνίζει (φέρνει γύρω) όλο τον χρόνο, χωρίς κανένα αποτέλεσμα (εορτάζει 11 Ιουνίου).

2. Ο Άγιος Γεώργιος ο Σποριός και Γεώργιος ο Τροπαιοφόρος, οι γεωργοί. Υπάρχουν πάνω από 45 Άγιοι, Μάρτυρες και Όσιοι με αυτό το όνομα. Γι’ αυτό και το όνομα είναι αρκετά διαδεδομένο στην Ελλάδα. Εμάς, όμως εδώ, μας ενδιαφέρουν δύο κυρίως Άγιοι. Ο Γεώργιος ο Σποριός ή ο Σποριάρης ή ο Μεθυστής, ο οποίος δεν έχει καμία σχέση με τον Γεώργιο τον Τροπαιοφόρο. Αυτός ο «φτωχός» και άγνωστος σε πολλούς Άγιος, τιμάται ιδιαίτερα από τους γεωργούς, γιατί την ημέρα της εορτής του (εορτάζει 3 Νοεμβρίου) γίνεται η προετοιμασία του σπόρου για να αρχίσει η σπορά.

Ο Γεώργιος ο Τροπαιοφόρος, ο μεγάλος αυτός Άγιος, εκτός από στρατιωτικός, συνδέεται, λόγω ονόματος, με την γεωργία και τον πολλαπλασιασμό. Πολλά ομώνυμα εκκλησάκια του είναι απλωμένα σε όλη την Ελλάδα και σε βουνά και σε πεδιάδες. Το όνομά του είναι από τα πιο διαδεδομένα στον πληθυσμό. Αυτό δείχνει πόσο δημοφιλής είναι ο Άγιος στην Ελλάδα. Ο Άγιος θεωρείται προστάτης των γεωργών και σε πολλά μέρη τον ονομάζουν και αυτόν «σποριάρη», γιατί και αυτήν την περίοδο (εορτάζει 23 Απριλίου) οι αγρότες σπέρνουν. Αλλά ο Άγιος είναι προστάτης και των κτηνοτρόφων γιατί η εορτή του συμπίπτει με την εποχή που θα έπρεπε να αφήσουν τα χειμαδιά και να ανέβουν στα βουνά.

Οι κτηνοτρόφοι (κεχαγιάδες) από την Θράκη ως την Κρήτη και από το Ιόνιο έως το Αιγαίο τον θεωρούν προστάτη τους. Η εορτή του σηματοδοτεί την αρχή της άνοιξης. Οι Ηπειρώτες κτιστάδες του Άι-Γιώργη (άνοιξη) κατηφόριζαν με το τσούρμο τους προς την άλλη Ελλάδα. Το ίδιο και οι φημισμένοι Σαμαρινιώτες ραφτάδες. Η εορτή του Άι Γιώργη σηματοδοτούσε ένα μεταναστευτικό εσωτερικό ρεύμα, που ξεκινούσε συνήθως από τα ορεινά χωριά και κατευθυνόταν προς τον Μοριά, την Ρούμελη, την Θεσσαλία αλλά και προς την Πόλη και προς την Βλαχία. Του Άι Δημήτρη όλοι αυτοί οι μετανάστες ξαναγύριζαν στα χωριά τους. Ένα από τα περίεργα της λατρείας του Άι Γιώργη, είναι ότι στα Πριγκιποννήσια, στον Μαρμαρά, ο Άγιος λατρεύεται ως θαλασσινός, προστάτης των ναυτικών.

3. Ο Άγιος Διονύσιος εκ Ζακύνθου. Ο Άγιος που λατρεύεται ιδιαίτερα στην Ζάκυνθο. (εορτάζει 17 Δεκεμβρίου).

4. Ο Άγιος Δημήτριος ο Μεγαλομάρτυρας ο Μυροβλύτης. Ο Άγιος, εκτός του ότι θεωρείται υπερασπιστής και προστάτης της Θεσσαλονίκης, συνδέεται και με την γεωργία, την σπορά τα δημητριακά κ.λ.π. Η εορτή του σηματοδοτούσε την αρχή του χειμώνα και την επιστροφή των ξενιτεμένων (εορτάζει 26 Οκτωβρίου).

5. Τα Εισόδια της Θεοτόκου, για την αφθονία των καρπών. Μεγάλη εορτή όπου οι γεωργοί βράζουν πολυσπόρια, τα πηγαίνουν στην Εκκλησία ως προσφορά των πρώτων σπόρων και αφού διαβαστούν τα μοιράζονται και τα τρώνε. (εορτάζει 21 Νοεμβρίου).

6. Ο Προφήτης Ελισσαίος και το πιθάρι με το λάδι που δεν στερεύει ποτέ. Ο Ελισσαίος, ο μαθητής του Προφήτη Ηλία και διάδοχός του, συνδέεται με το λάδι, τους λαδέμπορες και τους ελαιοπαραγωγούς, λόγω συγκεκριμένου θαύματος. Μία χήρα ήλθε και παρακάλεσε τον Ελισσαίο να σώσει τους υιούς της. Ένας δανειστής του πεθαμένου άντρα της, ήθελε να τους πάρει δούλους έναντι κάποιου παλαιού χρέους. Ο Ελισσαίος ρώτησε την χήρα αν είχε κάτι πολύτιμο μέσα στο σπίτι της και αυτή του απάντησε, ότι το πιο πολυτιμότερο που είχε ήταν ένα πήλινο δοχείο με λάδι. Ο Ελισσαίος της είπε να πάει να βρει πολλά άλλα τέτοια δοχεία, να δανειστεί και από άλλους, να πάει σπίτι της, να κλείσει τις πόρτες και τα παράθυρα και με τους υιούς της να αδειάσει από το λάδι της, λάδι στα άδεια δοχεία. Έτσι κι έκανε η γυναίκα, αλλά έμεινε ευχάριστα έκπληκτη όταν είδε τα άδεια δοχεία να ξεχειλίζουν από λάδι, χωρίς το δικό της να αδειάζει ποτέ. Έτσι πούλησε το λάδι και πλήρωσε το χρέος του πεθαμένου άντρα της στον δανειστή, γλυτώνοντας τους υιούς της από την δουλεία και είχε και κέρδος (εορτάζει στις 14 Ιουνίου).

7. Ο Προφήτης Ηλίας, της βροχής και των μετεωρολογικών φαινομένων. Ο Άγιος Προφήτης της Παλαιάς Διαθήκης, σε λίγους είναι γνωστό ότι σχετίζεται με τους αγρότες. Η ύπαιθρος είναι εξαρτημένη από τις καιρικές συνθήκες και ο Ηλίας ελέγχει τα μετεωρολογικά φαινόμενα. Θεωρείται πως μαζεύει και σκορπάει τα σύννεφα, όπως και ότι κρατά ή αφήνει την βροχή. Εκτός από τους αγρότες, τον τιμούν και οι τσοπάνηδες, γιατί τον έχουν συντροφιά στις βουνοκορφές και γιατί με την βροχή που στέλνει ο Άγιος, φυτρώνει το χορτάρι, παχαίνει και έχουν να βοσκήσουν τα ζωντανά τους. (εορτάζει 20 Ιουλίου).

8. Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος και Βαπτιστής και τα ιερά ύδατα του ουράνιου Ιορδάνη. Πάνω από100 Άγιοι φέρουν αυτό το όνομα, γι’ αυτό είναι και ένα από τα πιο δημοφιλή στην Ελλάδα. Εδώ όμως μιλάμε για τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Ίσως πολλοί αναρωτιούνται πως μπορεί να θεωρείται αγροτικός Άγιος ο Βαπτιστής του Κυρίου. Ο Ιωάννης συνδέεται με τον Ιορδάνη τον ποταμό, που με τα νερά του κάνει πλούσια την γη. Ο επίγειος Ιορδάνης, όμως, είναι αντίγραφο του ουράνιου Ιορδάνη. Οι αγρότες συχνά επικαλούνται τα γονιμοποιά ύδατα του ουρανού για τις σοδειές τους. (εορτάζει 7 Ιανουαρίου, 24 Ιουνίου, 29 Αυγούστου).

9. Ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος ο Ευαγγελιστής, ο «τριανταφυλλάς». Τον Άγιο Απόστολο, στην Θράκη, τον λένε και «Τριανταφυλλά» γιατί προστατεύει τις καλλιέργειες με τριαντάφυλλα και ρόδα. Από αυτά οι αγρότες παίρνουν το πολύτιμο ροδέλαιο. Η ημέρα της εορτής του (8 Μαΐου) είναι εθιμική αργία. Στα Άγραφα, τον Άγιο παλαιότερα τον ονόμαζαν «Χαλαζιά». Αλλού πίστευαν πως προστάτευε από την ελονοσία. (εορτάζει 8 Μαΐου)

10. Ο Άγιος Ιέρωνας από τα Τύανα της Καππαδοκίας. Ο Ιέρωνας είχε μεγάλη μόρφωση, όμως εργαζόταν ως αγρότης, παρόλο που οι άλλοι εθνικοί τον κορόιδευαν. Θεωρούσαν την δουλειά στην γη και τους αγρούς υποτιμητική. Ο Ιέρωνας όμως ήξερε, πως καμία δουλειά δεν είναι ντροπή και συνέχισε να εργάζεται. Όταν τον ειρωνεύονταν για την εργασία του, απαντούσε με τα λόγια των γραφών: «Κοπιώμεν εργαζόμενοι ταις ιδίαις χερσί». Ο Ιέρων ανέλαβε νωρίς την προστασία της οικογένειάς του, μιας και ο πατέρας του πέθανε γρήγορα. Κατά τους διωγμούς του Διοκλητιανού συνελήφθη μαζί με τους δύο αδελφούς του και άλλους 30 συνεργάτες του και αποκεφαλίσθηκαν στην πόλη Μελιτίνη (εορτάζει 7 Νοεμβρίου).

11. Ο Άγιος Σπυρίδων ο Θαυματουργός Επίσκοπος Τριμυθούντος, για την σπορά και τα σπόρια. Τιμάται ιδιαίτερα στην Κέρκυρα και θεωρείται από τους πιο θαυματουργούς Αγίους. Μπορεί να θεωρηθεί, λόγω ονόματος, προστάτης για την σπορά, για τα σπόρια. Ταυτόχρονα, πάλι λόγω ονόματος, προστατεύει τους πιστούς από τα σπυριά και την ευλογιά. Προστατεύει επίσης από την πανώλη και από κάθε είδους επιδημίες, λόγω θαυμάτων. Ακόμα και τα αυτιά θεραπεύει. Θεωρείται όμως προστάτης, λόγω θαυμάτων, και για πολλά άλλα επαγγέλματα, όπως των κεραμέων, των χρυσοχόων, των ενεχυροδανειστών κ.α. Πριν γίνει ιερέας, ο Άγιος, ήταν κι αυτός βοσκός. Επειδή φορά ψάθινο καπελάκι, έχει σχέση και με τα ψάθινα είδη και με αυτούς που πλέκουν ψάθες. Ο Άγιος μπορεί επίσης να θεωρηθεί προστάτης σε τρικυμίες και σε πολιορκίες. Ο Άγιος στην Κερκυραϊκή παράδοση παρουσιάζεται να φεύγει από την Εκκλησία και να περπατά γύρω από την πόλη ή το νησί και έτσι βοηθά όποιον τον καλεί και τον έχει πραγματικά ανάγκη. Δύο από τα πολλά θαύματα του Αγίου συνδέονται με τους κεραμοποιούς και τους χρυσοχόους:

Στο πρώτο, ο Άγιος στην Α’ Οικουμενική Σύνοδο, που έγινε στη Νίκαια το32 5 μ.Χ., για να αποδείξει το τρισυπόστατο της θεότητας, πήρε στο χέρι του ένα κεραμίδι. Αυτό διαχωρίστηκε θαυματουργικά σε χώμα, νερό και φωτιά. Στο δεύτερο, κάποιος ζήτησε από τον Άγιο χρήματα επειδή βρισκόταν σε μεγάλη ανάγκη. Ο Άγιος πήρε από το έδαφος δύο φίδια, που εκείνη την ώρα περνούσαν από μπροστά του. Αυτομάτως τα φίδια στερεοποιήθηκαν και έγιναν χρυσά. Τα έδωσε στον άνθρωπο και αυτός τα πήρε και τα έβαλε ενέχυρο. Όταν ξεπέρασε το οικονομικό του πρόβλημα, ξαναγύρισε στον ενεχυροδανειστή, πλήρωσε την αξία των χρυσών φιδιών, τα πήρε και τα επέστρεψε στον Άγιο. Αυτός τα ξανά-τοποθέτησε προσεκτικά στο έδαφος. Τα φίδια ζωντάνεψαν και πάλι θαυματουργικά και έφυγαν (εορτάζει 12 Δεκεμβρίου).

12. Ο Άγιος Τρύφων ο Μάρτυς ο αμπελουργός. Προστατεύει αγροκτήματα, κήπους, αμπέλια, θεραπεύει νόσους και αποδιώκει δαιμόνια. Έχει διασωθεί εξορκισμός στο όνομά του αγίου, όπου στρέφεται κατά των εντόμων που καταστρέφουν τα αμπέλια, τους κήπους, τα μποστάνια και γενικότερα τα χωράφια. Σε αυτόν τον εξορκισμό, φέρεται ο Άγιος να διατάζει τα έντομα να πάνε σε τόπο άνυδρο και ακαλλιέργητο, γιατί διαφορετικά, με την επίκληση του Θεού, θα στείλει στρουθιά (σπουργίτια) να τα αφανίσουν. (εορτάζει 1 Φεβρουαρίου).

13. Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος Χριστού. Η εορτή του Σωτήρος, όπως λέγεται, έχει κάποια σχέση με τα αμπέλια. Η Εκκλησία διαβάζει δύο συγκεκριμένες ευχές που αφορούν τα σταφύλια και τον τρύγο (εορτή 6 Αυγούστου).

14. Η Ύψωση Τιμίου Σταυρού. Αυτή η εορτή είναι σημαντική για τους αγρότες, σε πολλά μέρη της πατρίδος μας. Όταν οι αγρότες αποθερίσουν, πλέκουν με τα τελευταία στάχυα ένα στεφάνι, ένα σταυρό ή μια πλεξούδα και την αναρτούν στο εικονοστάσι του σπιτιού σαν αγιωτικό. Όταν έρθει ο καιρός της σποράς (την ημέρα του Σταυρού, 14 Σεπτεμβρίου), πηγαίνουν στην Εκκλησία τους σπόρους από αυτή την δέσμη και αφού ευλογηθούν και διαβαστούν απ’ τον παπά, τους ανακατώνουν με τους άλλους σπόρους που είναι για την σπορά.

15. Ο Προφήτης Ααρών ο Δίκαιος. Ο αδελφός του Μωυσή, ο Ααρών ο Δίκαιος Προφήτης, θεωρείται προστάτης της βλάστησης, λόγω του ότι άνθησε θαυματουργά το ξεραμένο του ραβδί που έμπηξε στο χώμα (εορτάζει την Κυριακή μεταξύ 18 και 24 Δεκεμβρίου εκάστου έτους.

16. Η Αγία Ανθούσα, Η Αγία Ανθή, Η Αγία Μαριάνθη, Ο Άγιος Άνθιμος, Η Αγία Ευανθία. Προστάτες των ανθών λόγω ονόματος.

17. Ο Άγιος Ανδρέας ο Απόστολος. Παραδοσιακά έχει σχέση με το νερό και τις νεροποντές (Ανδρέας=Ανυδρέας). Οι γεωργοί για να έχουν καλή σοδειά, στην εορτή του βράζουν σιτάρι, καλαμπόκι, βρίζα και όσπρια (πολυσπόρια– μπόλια) και τα πάνε στην Εκκλησία για «διάβασμα». Μετά τα μοιράζονται και τα τρώνε. (εορτάζει 30 Νοεμβρίου)

18. Ο Άγιος Αχίλλειος Επίσκοπος Λαρίσης. Πολλοί αγρότες τάζουν στον Άγιο για να μην χαλάσει η σπορά τους αλλά και για να μην πέσει χαλάζι (εορτάζει 15 Μαΐου).

19. Η Αγία Αικατερίνη η Μεγαλομάρτυς. Η Αγία είναι αγαπητή και στους αγρότες, που την επικαλούνται σε περίπτωση ανομβρίας, μιας και στην εορτή της συνήθως βρέχει (εορτάζει 25 Νοεμβρίου).

20. Ο Όσιος Αλέξιος ο άνθρωπος του Θεού. Ο άνθρωπος του Θεού, προστατεύει από επιδημίες και αρρώστιες τους ανθρώπους. Προστατεύει ακόμα τα αμπέλια και τις σοδειές από διάφορα βλαβερά έντομα (εορτάζει 17 Μαρτίου). 

21. Ο Όσιος Δίος. Φύτεψε το ξερό ραβδί του και αυτό με την επίκληση της Αγίας Τριάδας, έβγαλε ρίζες και φύτρωσε μεγάλο δένδρο, με πλούσιο φύλλωμα και νόστιμους καρπούς (εορτάζει 19 Ιουλίου).

22. Οι Όσιοι Θαλάσσιος και Λιμναίος. Είχαν αγρόκτημα σε βουνό, παρόλο που τα ονόματά τους θυμίζουν περισσότερο θάλασσα, λίμνες ή λιμάνια (εορτάζουν 22 Φεβρουαρίου).

23. Ο Άγιος Καλλίνικος Μάρτυρας. Δεν έχει άμεση σχέση με τους αγρότες, αλλά με τα νερά. Με θαυματουργό τρόπο έκανε από μία ξερή πέτρα να ξεπηδήσει νερό για να ξεδιψάσουν οι διώκτες του. Τον επικαλούνται για να βρουν νερό.

24. Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Στην Ήπειρο προστατεύει τα φυτά και τα δένδρα (εορτάζει 24 Αυγούστου).

25. Ο Άγιος Κόνων ο Κηπουρός. (εορτάζει 5 Μαρτίου).

26. Ο Άγιος Μάρκος ο Απόστολος και Ευαγγελιστής. Το όνομά του σχετίζεται παρετυμολογικά με το μαργώνω=ναρκώνω. Οι αγρότες πιστεύουν ότι ο Άγιος ναρκώνει τα φίδια. (εορτάζει 25 Απριλίου).

27. Η Αγία Μαρίνα η Μεγαλομάρτυς. Στην Θράκη της αφιερώνουν τα πρώτα σύκα και τα πρώτα σταφύλια για να έχουν καλές σοδειές. (εορτάζει 17 Ιουλίου).

28. Η Αγία Μαργαρίτα. Προστατεύει τις μαργαρίτες, λόγω ονόματος (εορτάζει 25 Ιανουαρίου και 1 Σεπτεμβρίου).

29. Ο Άγιος Μιχαήλ Πακναμάς ο κηπουρός. Ένας άγνωστος ταπεινός Άγιος. Ο Άγιος εργαζόταν σε ταπεινές δουλειές της γης και επειδή δεν μπορούσε να βγάλει τα προς το ζην, έκανε και τον χαμάλη–μεταφορέα. Μετέφερε προμήθειες, προϊόντα και εμπορεύματα με τον γάιδαρό του, στα περίχωρα των Αθηνών. Σε μία από τις κολώνες του Ολυμπίου Διός είναι χαραγμένη η φράση: «1771 Ιουλίου 9, αποκεφαλίσθηκε ο Πακναμάς Μιχάλης». Είχε κατηγορηθεί ότι κουβαλούσε πυρομαχικά για τους επαναστάτες. Του ζητήθηκε να τουρκέψει και αυτός αρνήθηκε.(εορτάζει 9 Ιουλίου).

30. Ο Νώε, για το αμπέλι και το κρασί. (εορτάζει την Κυριακή μεταξύ 18 και 24 Δεκεμβρίου εκάστου έτους.)

31. Ο Άγιος Πολύκαρπος ο Ιερομάρτυρας Επίσκοπος Σμύρνης. Για τις σοδειές αλλά και για τα πολλά παιδιά (πολύτεκνοι), λόγω ονόματος. (εορτάζει 23 Φεβρουαρίου)

32. Ο Όσιος Σεραφείμ που ασκήτευσε στο όρος Δομπού Λεβαδείας, από την Λοκρίδα. Τον επικαλούνται για να αναβλύσουν νερά και να φύγουν οι ακρίδες (εορτάζει 6 Μαΐου).

33. Ο Άγιος Τριαντάφυλλος, από τη Ζαγορά. Προστατεύει τα τριαντάφυλλα λόγω ονόματος (εορτάζει 8 Αυγούστου).

34. Ο Άγιος Φωκάς ο Κηπουρός. (εορτάζει 22 Σεπτεμβρίου).

35. Οι Άγιοι Χρυσάνθη – Χρύσανθος. Για τα χρυσάνθεμα, λόγω ονόματος.

36. Ο Άγιος Χρήστος ο Κηπουρός. Νεομάρτυρας(1748 ) από την Αλβανία (εορτάζει 12 Φεβρουαρίου).

Πώς συνδέονται με διάφορα άλλα επαγγέλματα οι Άγιοι; 

Οι ηθικές και κοινωνικές συνέπειες  των προστατών αγίων των επαγγελμάτων

Χριστόφορος: Προστατεύει τους αυτοκινητιστές (ταξί κ.λπ.) αλλά και κάθε είδους ταξιδευτές, επιβάτες και μη. (9 Μαΐου)

Ανδρόνικος και Αθανασία: Ήταν αργυροπράτες και όταν πέθαναν τα παιδιά τους, μοίρασαν την περιουσία τους, έγιναν και οι δύο μοναχοί και έζησαν όλη τη ζωή τους στο ίδιο κελί, τηρώντας το νόμο της σιγής (9 Οκτωβρίου).

Απόστολος ο Νεομάρτυς Πηλίου: Διαμεσολαβητής, μεταφραστής (γιορτάζει 16 Αυγούστου).

Βαρβάρα: Προστατεύει τους μάγειρες, τους χαλκουργούς, τους κωδωνοποιούς και κατασκευαστές πυροτεχνημάτων (4 Δεκεμβρίου).

Γρηγόριος ο θαυματουργός: Σπούδασε ρητορική, νομικά και φιλοσοφία, δίπλα στον μεγάλο διδάσκαλο Ωριγένη (17 Νοεμβρίου).

Γεράσιμος ο εξ Ευρυτανίας: Εργάσθηκε σε παντοπωλείο της Κωνσταντινούπολης ως μισθωτός (εορτάζει 3 Ιουλίου).

Γαβριήλ ο Αρχάγγελος: Αναφέρεται ότι ο Αρχάγγελος μεταφέρει μηνύματα. Προστατεύει τους ταχυδρόμους, τους κάθε είδους αγγελιαφόρους, αλλά και την κάθε μορφή μεταφοράς πληροφορίας (γιορτή 8 Νοεμβρίου, 13 Ιουλίου και 26 Μαρτίου).

Δαμασκηνός ο Ιερομάρτυς Βουλγαρίας: Εισπράκτορας, λογιστής.

Δημήτριος ο Μεγαλομάρτυς και μυροβλήτης: Μπορεί να θεωρηθεί ο πρώτος κατηχητής της Εκκλησίας (εορτάζει 26 Οκτωβρίου).

Δημήτριος ο Τριπόλεως: Εργαζόταν αρχικά ως χτίστης και αργότερα ως κουρέας.

Δούκας ο Νεομάρτυρας: Ήταν ράφτης (εορτάζει 24 Απριλίου).

Ελένη μητέρα του Αγίου και μεγάλου Κωνσταντίνου: Προστατεύει τους σιδηρουργούς, γιατί μαζί με τον Τίμιο Σταυρό βρήκε και τα σιδερένια καρφιά με τα οποία σταύρωσαν τον Χριστό (εορτάζει 21 Μαΐου και η έυρεση των Τιμίων Ήλων 6 Μαρτίου).

Εζεκίας ο Δίκαιος: Προστατεύει τους υδραυλικούς, γιατί κατασκεύασε υδραγωγείο και έφερνε νερό στα Ιεροσόλυμα (εορτάζει 28 Αυγούστου).

Ελισσαίος ο Προφήτης: Για τους ελαιοπαραγωγούς και τους λαδέμπορους (εορτάζει 14 Ιουνίου).

Ευρόσυνος: Ήταν μάγειρας και θεωρείται προστάτης των μαγείρων και εστιατόρων (εορτάζει 11 Σεπτεμβρίου).

Ειρήναρχος: Επαγγελματίας δήμιος. Βασάνιζε και εκτελούσε χριστιανούς. Στο τέλος έγινε και αυτός χριστιανός και φυσικά μαρτύρησε γι’ αυτήν την απόφασή του (εορτάζει 28 Νοεμβρίου).

Ευλόγιος ο ξενοδόχος: Ήταν λατόμος, αλλά είχε ως έργο του να παρέχει στέγη σε όσους είχαν ανάγκη, γι’ αυτό ονομάσθηκε «ξενοδόχος» (εορτάζει 27 Απριλίου).

Ζήνων: Προστατεύει τους ταχυδρόμους (εορτάζει 10 Φεβρουαρίου).

Ηλίας Αρδούνης: Ήταν κουρέας Νεομάρτυρας (1686) από την Καλαμάτα. Προστατεύει τους κουρείς και τους κομμωτές (γιορτή 31 Ιανουαρίου).

Ηλίας, ο Προφήτης: Προστάτης των γουναράδων, λόγω μηλωτής (προβατίσια μάλλινη γούνα–προβιά), αλλά και των μετεωρολόγων (20 Ιουλίου).

Ιωσήφ ο δίκαιος: Ξυλουργός, προστάτης των επιπλοποιών. Θετός πατέρας προστάτης των υιοθετημένων αγοριών (εορτάζει 18 Δεκεμβρίου).

Ιωάννης ο κάλφας: Νεομάρτυρας, προστατεύει τους υποδηματοποιούς και τους εργαζόμενους στα καταστήματα πώλησης υποδημάτων (εορτάζει 26 Φεβρουαρίου).

Ιωάννης ο ράφτης: Νεομάρτυρας, προστάτης των ραφτών (20 Δεκεμβρίου).

Ιωάννης ο χρυσοχόος: Είναι προστάτης των χρυσοχόων (νεομάρτυρας, γιορτάζει 14 Μαΐου).

Λυδία η Φιλιππησία: Η πορφυροπώλης, προστάτης των υφασματοπωλών (γιοορτάζει 20 Μαΐου).

Λαυρέντιος: Διαχειριστής και θησαυροφύλακας στη Ρώμη επί Ουαλεριανού (γιορτή στις 10 Αυγούστου).

Μένιγνος ο κναφεύς: Προστάτης των χημικών (εορτάζει 22 Νοεμβρίου).

Μαρκιανός και Μαρτύριος οι νοτάριοι: Είναι προστάτες των συμβολαιογράφων (ήταν γραμματικοί του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως). Η γιορτή είναι στις 25 Οκτωβρίου.

Μάρκος ο γιος και Ευαγγελιστής: Θα μπορούσε να προστατεύει τους τσαγκάρηδες, λόγω σχετικού θαύματος (εορτάζει 25 Απριλίου).

Μακάριος ο νέος: Προστατεύει τους ράφτες (γιορτάζει 14 Σεπτεμβρίου).

Ματθαίος ο Ευαγγελιστής: Τελωνειακός–φοροεισπράκτορας (εορτάζει 16 Νοεμβρίου).

Μιχαήλ: Εργαζόταν αρχικά ως χαλκουργός και μετά ως υπάλληλος σε καφεπωλείο. Θεωρείται προστάτης των βαφέων, γιατί οι χριστιανοί που βρήκαν το σώμα του και το έθαψαν ήταν βαφείς (εορτάζει 16 Απριλίου).

Μαρία η Μαγδαληνή, η Μυροφόρος: Προστάτης των αρωματοποιών και αρωματοπωλών (εορτάζει 22 Ιουλίου).

Μηνάς ο καλλικέλαδος: Προστάτης των δημοσιογράφων (εορτάζει 10 Δεκεμβρίου).

Νικόλαος ο Νεομάρτυρας: Πλανόδιος παντοπώλης (εορτάζει 23 Σεπτεμβρίου).

Νικόδημος ο Αγιορείτης: Προστάτης των μεταφραστών, γιατί ασχολούνταν με την αντιγραφή, μετάφραση και διόρθωση κωδίκων και αρχαίων συγγραμμάτων (εορτάζει 14 Ιουλίου).

Παντελεήμων: Προστάτης των παρασκευαστών άρτου, φιλάνθρωπος, ανάργυρος, ιατρός και ελεήμων (εορτάζει 27 Ιουλίου).

Πρόχορος, Νικάνωρ, Τίμων και Παρμενάς: Επιλέχθηκαν από τους Αποστόλους για να διακονούν στην τράπεζα (σερβιτόροι–εστιάτορες) (4 Ιανουαρίου και 28 Ιουλίου).

Σιλβέστρος: Πάπας Ρώμης, προστατεύει τους φτωχούς κληρικούς (2 Ιανουαρίου).

Σπυρίδωνας ο γιος: Προστάτης των κεραμέων, των χρυσοχόων λόγω αντίστοιχων θαυμάτων (12 Δεκεμβρίου).

Συμεών ο Τραπεζούντιος, ο Νεομάρτυρας ήταν χρυσοχόος (εορτάζει 14 Αυγούστου).

Υάκινθος: Από την Καισάρεια, ήταν θαλαμηπόλος (κουβικουλάριος) του Τραϊανού (εορτάζει 3 Ιουλίου).

Φιλούμενος ο Λυκάονας: Μετέφερε σιτάρι, προστατεύει τους εμπόρους σιτηρών. Το δε μαρτύριό του ήταν να τρέξει επί «τριάκοντα σταδίους» και επειδή το έκανε αγόγγυστα, αλλά μετά το πέρας της δοκιμασίας πέθανε, θεωρείται από πολλούς και προστάτης των δρομέων.

Φίλιππος ο Απόστολος: Προστάτης των σιδηροδρομικών, γιατί δίδαξε καθ’ οδόν σε άμαξα (11 Οκτωβρίου).

Φώτιος ο Μέγας: Προστατεύει τους βιβλιοπώλες και τους βιβλιοθηκονόμους (6 Φεβρουαρίου).

Φιλήμονας: Μουσικός σε βασιλική αυλή (28 Απριλίου).

Φλώρος και Λαύρος: Δίδυμοι και λιθοξόοι στο επάγγελμα (18 Αυγούστου).

Οι τρεις παίδες εν καμίνω: Στις 17 Δεκεμβρίου γιορτάζουν οι πυροσβέστες, όσους εργάζονται με τη φωτιά.

Χαράλαμπος ο γιος: Είναι προστάτης των μαρμαράδων (10 Φεβρουαρίου).

Οι τρεις Ιεράρχες: Προστάτες των εκπαιδευτικών και των σχολείων (30 Ιανουαρίου).

ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ


- Η Παναγιά πάνω από όλους τους Αγίους. Θεωρείται προστάτιδα και των ναυτικών. Πολλά είναι τα θαύματα που αναφέρονται σε Αυτήν. Στην Παναγία της Τήνου υπάρχουν αρκετά και περίεργα αφιερώματα που έγιναν από ναυτικούς στην χάρη της. ιδιαίτερα στα νησιά του Αιγαίου η πίστη ότι η Παναγιά σώζει ψαράδες, ναυτικούς και θαλασσινούς ταξιδευτές από τρικυμίες είναι πολύ μεγάλη. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι το παρακάτω τραγούδι που αναφέρεται στο τάμα που κάνουν ένας Τούρκος και ένας Εβραίος μαζί: «Παναγιά Βοήθα μας από την άγρια τραμουντάνα, να βαφτιστούμε Χριστιανοί, εμείς και τα παιδιά μας». Τα ονόματα που έχουν δοθεί στην Παναγία είναι πολλά και χαρακτηριστικά. Παναγία η Θαλασσινή, η Θαλασσίτρα, η Γοργόνα, η Ρευματοκρατούσα κ.α. Ένα από όλα είναι το Αγία Ανέμη, γιατί προφυλάσσει τα νησιά και τα καράβια από τους δυνατούς ανέμους.

- Ανέμη, για την απανεμιά. Η Αγία αυτή, ενώ δεν αναφέρεται στο Αγιολόγιο και το μηνολόγιο της Εκκλησίας μας, στην Σαμοθράκη λατρευόταν μέχρι προσφάτως (σε εγκαταλελειμμένο τώρα εκκλησάκι). Η «ανύπαρκτη» Αγία προστατεύει το νησί από τους ορμητικούς βόρειους ανέμους. Μάλλον την καταγωγή της την οφείλει στην τοπική λατρεία της Παναγίας, επονομαζόμενης πιθανόν από κάποιους «Ανέμη» ή «Απάνεμη», λόγω κάποιου σχετικού θαύματος.

Νικόλαος για κάθε τρικυμία. Από τους πιο ονομαστούς Αγίους στη θαλασσινή Ελλάδα. Ο Νικόλαος αναφέρεται ως ο Άγιος Επίσκοπος Μύρων της Μ. Ασίας. Ανέπτυξε μεγάλο φιλανθρωπικό έργο στην περιοχή του. Ίδρυσε ξενώνες, νοσοκομεία, φτωχοκομεία και άλλα κοινωφελή ιδρύματα. Ήταν ελεήμονας, πράος και εγκρατής. Διώχθηκε κατά την περίοδο του Μαξιμιανού, αλλά αποκαταστάθηκε επί Μ. Κωνσταντίνου. Ο Άγιος δεν λατρεύεται τόσο από τον λαό ως ο Άγιος Επίσκοπος Μύρων της Μ. Ασίας, αλλά ως θαλασσοδαρμένος καραβοκύρης – ναυτικός. Σε ένα από τα ταξίδια που έκανε, για προσκύνημα, ξέσπασε μεγάλη θαλασσοταραχή. Ο Άγιος προσευχήθηκε με θέρμη και μετά, επικαλούμενος το όνομα του Κυρίου, διέταξε τους ανέμους να σταματήσουν. Έτσι κι έγινε. Από τότε θεωρείται ότι προστατεύει τους ναυτικούς. Το Θείο επεμβαίνει για να σώσει τους αθώους ανθρώπους από φυσικές καταστροφές, που οφείλονται σε κακές καιρικές συνθήκες. Τέτοιες είναι οι διασώσεις πλοίων ή ναυαγών από τρικυμίες, ανέμους και καταιγίδες. Η ισορροπία στις καιρικές συνθήκες συνήθως διαταράσσεται από την παρουσία αμαρτωλών ανθρώπων. Θεία όμως πρόσωπα μπορούν να επαναφέρουν τους ανέμους σε τάξη και να ηρεμίσουν τα ταραγμένα νερά. Αυτό το έκανε άλλωστε και ο Κύριός μας. Ο Άγιος Νικόλαος είναι ένα από αυτά τα Θεία πρόσωπα που καθυποτάσσει τα φυσικά στοιχεία και διασώζει όσους κινδυνεύουν να πνιγούν. Ο Άγιος Νικόλαος είναι προστάτης του πολεμικού ναυτικού και εορτάζει 6 Δεκεμβρίου.

Ξενοφών ο Όσιος, για ναυαγούς και αγνοούμενους στην θάλασσα. Ο Ξενοφών ήταν πολύ πλούσιος και έζησε στην Κωνσταντινούπολη την εποχή του Ιουστινιανού. Ξεκίνησε μαζί με την σύζυγο και τα δύο αγόρια του ένα ταξίδι για την Βηρυτό. Εκεί υπήρχε μια φημισμένη σχολή Φιλοσοφίας. Ο Ξενοφών με την σύζυγό του θεώρησαν σκόπιμο να πάνε τους δύο υιούς τους εκεί να σπουδάσουν και φυσικά τους συνόδευσαν. Στον δρόμο όμως έγινε μεγάλη θαλασσοταραχή και το πλοίο βούλιαξε. Οι δύο υιοί του Ξενοφώντα χάθηκαν στα κύματα, αλλά αυτός με την γυναίκα του κατάφεραν και έφθασαν στην ακτή. Άρχισαν αγωνιωδώς να αναζητούν τους υιούς τους. Ανάμεσα στους ναυαγούς και τους πνιγμένους, όμως τα δύο αγόρια δεν υπήρχαν. Ύστερα από πολλές ημέρες (ίσως και μήνες) αναζητήσεων, ο Ξενοφών με την γυναίκα του έφθασαν εξαντλημένοι σε ένα μοναστήρι. Το ζευγάρι μπορεί να είχε κουραστεί από την αναζήτηση των ναυαγών, δεν είχε χάσει όμως την πίστη του στον Θεό, ότι τα παιδιά τους θα είναι ζωντανά και πως θα τα εύρισκαν. Έτσι κι έγινε! Όταν η πόρτα του μοναστηριού άνοιξε, αναγνώρισαν στα πρόσωπα δύο νεαρών μοναχών τα παιδιά τους. Καταλαβαίνετε την χαρά όλων των μελών της οικογένειας που ξαναενώθηκε. Ο Ξενοφών με την γυναίκα του Μαρία και τα παιδιά τους, Αρκάδιο και Ιωάννη, μοίρασαν την περιουσία τους στους πτωχούς, έγιναν όλοι μοναχοί και έζησαν ως τα βαθιά γεράματά τους υμνώντας και λατρεύοντας τον Κύριο. ο Ξενοφών και η συνοδεία του προστατεύουν τους ναυαγούς και όσους έχουν αγνοούμενους στην θάλασσα (εορτάζει 26 Ιανουαρίου).

Αέναη επΑνάσταση by Sophia Ntrekou.gr

Δείτε ακόμη:

Δεν υπάρχουν σχόλια: