Ν. Λυγερός: Όσοι ασχολούνται δεκαετίες με την αναγνώριση των γενοκτονιών, βλέπουν ότι είναι λάθος η συναισθηματική προσέγγιση, αντιλαμβάνονται ότι η θυματολογία δεν μπορεί να φέρει πολλά αποτελέσματα, συνειδητοποιούν ότι η τεκμηρίωση έχει φτάσει στα όρια της. Έτσι η στρατηγική εμφανίστηκε όλο και περισσότερο διότι είναι απαραίτητη για την υποστήριξη της ιστορίας. Μπορεί τα θύματα της γενοκτονίας να μην είχαν ποτέ μια γεωπολιτική αντίληψη των πραγμάτων αλλά για τους γενοκτόνους ήταν η αρχή των πάντων.
Όταν μιλάμε για γενοκτονία χάρη στον Raphael Lemkin αναφερόμαστε σε μια ειδική περίπτωση των εγκλημάτων κατά της Ανθρωπότητας. Είναι σημαντικό λοιπόν να κατανοήσουμε ότι το πλαίσιο του θέματος είναι η γεωπολιτική οντότητα της Ανθρωπότητας. Αν δεν την γνωρίζουμε με αυτόν τον τρόπο δεν είμαστε ικανοί να ορίσουμε το πεδίο δράσης και το πεδίο μάχης με τη βαρβαρότητα.
Μία γενοκτονία δεν γεννιέται από μόνη της, θέλει γεωπολιτικές συνθήκες, κοινωνικές αντιπαραθέσεις, οικονομικά προβλήματα και βέβαια τις λεγόμενες φάσεις του Stanton. Κάποιος που δεν εξετάζει τη γεωπολιτική διάθεση μιας χώρας όχι μόνο δεν θα καταλάβει πώς έγινε η γενοκτονία αλλά δεν θα ξέρει ούτε για ποιο λόγο συνεχίζεται η άρνησή της.
Μια γενοκτονία είναι πάντα κατά της Ανθρωπότητας αλλά γίνεται κατά ενός συγκεκριμένου λαού για κάποιους λόγους. Αν δεν εξετάζουμε αυτούς τους λόγους ποτέ δεν θα καταφέρουμε ν’ αντισταθούμε και να νικήσουμε τους συνεχιστές αυτής της γενοκτονίας.
Οι οκτώ φάσεις του Stanton
Η ανάλυση του Stanton έχει στόχο την εμβάθυνση της έννοιας της γενοκτονίας. Οι οκτώ φάσεις του Stanton δίνουν μία δυναμική εικόνα της γενοκτονίας και η τελευταία γίνεται πιο κατανοητή. Η ορολογία που χρησιμοποιεί είναι η εξής: Classification, Symbolization, Dehumanization, Organization, Polarization, Preperation, Extermination, Denial.
Το γενικό πλαίσιο αυτής της θεωρίας δημιουργεί συνθήκες διαχρονικότητας. Κατά κάποιο τρόπο εξηγεί ότι μία γενοκτονία δεν μπορεί να γίνει σε μία-δύο μέρες. Χρειάζεται χρόνο για να οργανωθεί, για να γίνει σύστημα. Διότι η γενοκτονία δεν είναι μόνο ένα έγκλημα μερικών δεκάδων ανθρώπων, είναι ένα συστηματικό έγκλημα, ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας. Επομένως, η φάση της ομαδοποίησης είναι χρονοβόρα.
Η φάση του στιγματισμού χρειάζεται ειδικές συνθήκες που προκαλούν έμμεσα το μίσος ενώ δεν υπάρχει λόγος. Με άλλα λόγια, συνεπάγεται η δημιουργία δόγματος που προετοιμάζει και τη φάση απανθρωποποίησης. Η ιδέα των φανατικών είναι ότι τα θύματα δεν είναι άνθρωποι, μα ζώα, και έτσι έχουν κάθε δικαίωμα να τα εξοντώσουν.
Η ίδια η οργάνωση της γενοκτονίας έχει όλα τα χαρακτηριστικά του σχεδιασμού μίας στρατηγικής, της συντονισμένης τακτικής και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η γενοκτονία δεν είναι μόνο μία πράξη πάθους, έχει μια καταστροφική δομή. Η πόλωση αναδεικνύει το πλαίσιο της φυλετικής διάκρισης μέσω του εργαλείου της προπαγάνδας και της φημολογίας. Για όλα φταίνε τα θύματα. Ενώ οι βάρβαροι πρέπει να κάνουν το καθήκον τους.
Η προετοιμασία είναι πολύ σκληρή διότι είναι η πρακτική εφαρμογή του στρατηγικού δόγματος. Σε αυτήν τη φάση συνήθως εμπλέκεται και ο κρατικός ή θεσμικός φορέας. Και εδώ παρουσιάζεται το πρακτικό σύστημα με την ανάλογη νομολογία του.
Το αποκορύφωμα όλου αυτού του σχεδιασμού είναι η εξολόθρευση. Έχει τα χαρακτηριστικά της ανώνυμης μάζας. Η διάπραξη του εγκλήματος, όμως, δεν είναι τυχαία. Το έγκλημα χτυπά με βάρβαρο τρόπο κάθε κλειδωμένο στόχο. Οι άνθρωποι δεν είναι πια άτομα, ζώα, θύματα. Είναι απλώς και μόνο στόχοι. Και η εξολόθρευση, μια αποστολή. Όποιος αντιστέκεται να την εκτελέσει είναι εναντίον του συστήματος.
Η εκτέλεση των ανθρώπων στη φάση της εξολόθρευσης είναι εκτέλεση αποστολής. Δεν είναι, λοιπόν, μία αυθόρμητη κίνηση σε φάση οργής. Και δεν αφορά μόνο περιουσιακά στοιχεία. Ο στόχος είναι ο άνθρωπος. Το έργο είναι η ανθρωποκτονία. Το έγκλημα είναι εναντίον της ανθρωπότητας.
Η τελευταία φάση της ταξινόμησης του Stanton είναι η άρνηση ενοχής. Η άρνηση ενοχής είναι η φυσιολογική συνέχεια της όλης διαδικασίας. Και αυτήν τη φάση μπορούμε να την αποκαλέσουμε γενοκτονία της μνήμης.
Η αντίσταση των θυμάτων μέσω την επιζώντων προκαλεί παρενέργειες σε όλο το σύστημα. Κατά συνέπεια, το σύστημα οργανώνεται και πάλι για να μην αναγνωρίσει τα εγκλήματά του. Η μνήμη είναι η μόνη που μπορεί να υπερβεί τον θάνατο. Και έτσι γίνεται ο επόμενος στόχος του συστήματος. Οι οκτώ φάσεις του Stanton αποδεικνύουν ότι ο όρος «γενοκτονία» δεν μπορεί να εφαρμοστεί εκεί που θέλουμε, αλλά εκεί που πρέπει.
• Ημέρα Μνήμης της γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού.
Σημείο Συγκέντρωσης: Σέρρες - Πλατεία Ελευθερίας, ώρα: 19.00.
Ομιλία του Ν. Λυγερού: «Γενοκτονία βαρβαρότητας και στρατηγική
Ανθρωπότητας». Εργατικό Κέντρο Σερρών. Σάββατο 19 Μαΐου 2018
Ακούστε τα βίντεο με τις ομιλίες ►
Φέτος μπαίνουμε στην τελική ευθεία για την επέτειο της εκατονταετίας της Γενοκτονίας των Ποντίων και αυτό είναι ένα νέο πλαίσιο που προσφέρει πολλές δυνατότητες σε επίπεδο της Ανθρωπότητας.
Ακούστε τα βίντεο με τις ομιλίες ►
Όταν μιλάμε για γενοκτονία χάρη στον Raphael Lemkin αναφερόμαστε σε μια ειδική περίπτωση των εγκλημάτων κατά της Ανθρωπότητας. Είναι σημαντικό λοιπόν να κατανοήσουμε ότι το πλαίσιο του θέματος είναι η γεωπολιτική οντότητα της Ανθρωπότητας. Αν δεν την γνωρίζουμε με αυτόν τον τρόπο δεν είμαστε ικανοί να ορίσουμε το πεδίο δράσης και το πεδίο μάχης με τη βαρβαρότητα.
Μία γενοκτονία δεν γεννιέται από μόνη της, θέλει γεωπολιτικές συνθήκες, κοινωνικές αντιπαραθέσεις, οικονομικά προβλήματα και βέβαια τις λεγόμενες φάσεις του Stanton. Κάποιος που δεν εξετάζει τη γεωπολιτική διάθεση μιας χώρας όχι μόνο δεν θα καταλάβει πώς έγινε η γενοκτονία αλλά δεν θα ξέρει ούτε για ποιο λόγο συνεχίζεται η άρνησή της.
Μια γενοκτονία είναι πάντα κατά της Ανθρωπότητας αλλά γίνεται κατά ενός συγκεκριμένου λαού για κάποιους λόγους. Αν δεν εξετάζουμε αυτούς τους λόγους ποτέ δεν θα καταφέρουμε ν’ αντισταθούμε και να νικήσουμε τους συνεχιστές αυτής της γενοκτονίας.
Οι οκτώ φάσεις του Stanton
Η ανάλυση του Stanton έχει στόχο την εμβάθυνση της έννοιας της γενοκτονίας. Οι οκτώ φάσεις του Stanton δίνουν μία δυναμική εικόνα της γενοκτονίας και η τελευταία γίνεται πιο κατανοητή. Η ορολογία που χρησιμοποιεί είναι η εξής: Classification, Symbolization, Dehumanization, Organization, Polarization, Preperation, Extermination, Denial.
Το γενικό πλαίσιο αυτής της θεωρίας δημιουργεί συνθήκες διαχρονικότητας. Κατά κάποιο τρόπο εξηγεί ότι μία γενοκτονία δεν μπορεί να γίνει σε μία-δύο μέρες. Χρειάζεται χρόνο για να οργανωθεί, για να γίνει σύστημα. Διότι η γενοκτονία δεν είναι μόνο ένα έγκλημα μερικών δεκάδων ανθρώπων, είναι ένα συστηματικό έγκλημα, ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας. Επομένως, η φάση της ομαδοποίησης είναι χρονοβόρα.
Η φάση του στιγματισμού χρειάζεται ειδικές συνθήκες που προκαλούν έμμεσα το μίσος ενώ δεν υπάρχει λόγος. Με άλλα λόγια, συνεπάγεται η δημιουργία δόγματος που προετοιμάζει και τη φάση απανθρωποποίησης. Η ιδέα των φανατικών είναι ότι τα θύματα δεν είναι άνθρωποι, μα ζώα, και έτσι έχουν κάθε δικαίωμα να τα εξοντώσουν.
Η ίδια η οργάνωση της γενοκτονίας έχει όλα τα χαρακτηριστικά του σχεδιασμού μίας στρατηγικής, της συντονισμένης τακτικής και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η γενοκτονία δεν είναι μόνο μία πράξη πάθους, έχει μια καταστροφική δομή. Η πόλωση αναδεικνύει το πλαίσιο της φυλετικής διάκρισης μέσω του εργαλείου της προπαγάνδας και της φημολογίας. Για όλα φταίνε τα θύματα. Ενώ οι βάρβαροι πρέπει να κάνουν το καθήκον τους.
Η προετοιμασία είναι πολύ σκληρή διότι είναι η πρακτική εφαρμογή του στρατηγικού δόγματος. Σε αυτήν τη φάση συνήθως εμπλέκεται και ο κρατικός ή θεσμικός φορέας. Και εδώ παρουσιάζεται το πρακτικό σύστημα με την ανάλογη νομολογία του.
Το αποκορύφωμα όλου αυτού του σχεδιασμού είναι η εξολόθρευση. Έχει τα χαρακτηριστικά της ανώνυμης μάζας. Η διάπραξη του εγκλήματος, όμως, δεν είναι τυχαία. Το έγκλημα χτυπά με βάρβαρο τρόπο κάθε κλειδωμένο στόχο. Οι άνθρωποι δεν είναι πια άτομα, ζώα, θύματα. Είναι απλώς και μόνο στόχοι. Και η εξολόθρευση, μια αποστολή. Όποιος αντιστέκεται να την εκτελέσει είναι εναντίον του συστήματος.
Η εκτέλεση των ανθρώπων στη φάση της εξολόθρευσης είναι εκτέλεση αποστολής. Δεν είναι, λοιπόν, μία αυθόρμητη κίνηση σε φάση οργής. Και δεν αφορά μόνο περιουσιακά στοιχεία. Ο στόχος είναι ο άνθρωπος. Το έργο είναι η ανθρωποκτονία. Το έγκλημα είναι εναντίον της ανθρωπότητας.
Η τελευταία φάση της ταξινόμησης του Stanton είναι η άρνηση ενοχής. Η άρνηση ενοχής είναι η φυσιολογική συνέχεια της όλης διαδικασίας. Και αυτήν τη φάση μπορούμε να την αποκαλέσουμε γενοκτονία της μνήμης.
Η αντίσταση των θυμάτων μέσω την επιζώντων προκαλεί παρενέργειες σε όλο το σύστημα. Κατά συνέπεια, το σύστημα οργανώνεται και πάλι για να μην αναγνωρίσει τα εγκλήματά του. Η μνήμη είναι η μόνη που μπορεί να υπερβεί τον θάνατο. Και έτσι γίνεται ο επόμενος στόχος του συστήματος. Οι οκτώ φάσεις του Stanton αποδεικνύουν ότι ο όρος «γενοκτονία» δεν μπορεί να εφαρμοστεί εκεί που θέλουμε, αλλά εκεί που πρέπει.
• Ημέρα Μνήμης της γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού.
Σημείο Συγκέντρωσης: Σέρρες - Πλατεία Ελευθερίας, ώρα: 19.00.
Ομιλία του Ν. Λυγερού: «Γενοκτονία βαρβαρότητας και στρατηγική
Ανθρωπότητας». Εργατικό Κέντρο Σερρών. Σάββατο 19 Μαΐου 2018
Ακούστε τα βίντεο με τις ομιλίες ►
Ένας χρόνος πριν την εκατονταετία της Γενοκτονίας των Ποντίων
Φέτος μπαίνουμε στην τελική ευθεία για την επέτειο της εκατονταετίας της Γενοκτονίας των Ποντίων και αυτό είναι ένα νέο πλαίσιο που προσφέρει πολλές δυνατότητες σε επίπεδο της Ανθρωπότητας.
Μετά από τα Δικαιώματα των Αυτόχθονων Λαών το 2007 και την απόφαση των Ηνωμένων Εθνών να καθιερωθεί η 9 Δεκεμβρίου ως Ημέρα μνήμης της αξιοπρέπειας των θυμάτων γενοκτονιών μετά από πρωτοβουλία των Αρμενίων λόγω της εκατονταετίας το 2015, έχουμε χειροπιαστά παραδείγματα δράσεων σε παγκόσμιο επίπεδο που επηρεάζουν την ίδια την Ανθρωπότητα.
Στο πλαίσιο αυτού του χρόνου που θα διανύσουμε δεν πρέπει να κοιτάζουμε μόνο τη γενοκτονία που έχουμε υποστεί αλλά και τις άλλες που δεν έχουμε ακόμα αναγνωρίσει διότι δεν έχουμε ασχοληθεί με αυτές αλλά και άλλες που δεν γνωρίζουμε καλά. Με άλλα λόγια πρέπει να έχουμε εξωστρέφεια και να έχουμε ως όραμα το παράδειγμα προς μίμηση που βοηθά και τους άλλους λαούς.
Ο ίδιος ο Ελληνισμός είναι της εξωστρέφειας και της προσφοράς για την Ανθρωπότητα. Κατά συνέπεια πρέπει να συνδυάσουμε αυτή την ιδιότητα με το γεγονός της εκατονταετίας. Αυτή η ιδέα όσο καινοτόμα και να είναι θεωρητικά πρέπει να υλοποιηθεί με πολλαπλούς τρόπους.
Έχουμε στη διάθεση μας πολλές ιδέες αρκεί να μην είναι μόνο και μόνο για τον εαυτό μας για να έχουν μια διεθνή εμβέλεια. Αν θέλουμε να αναγνωρίσουν και άλλοι τι έχουμε υποστεί, πρέπει να αναγνωρίσουν πρώτα το έργο που παράγουμε για τους άλλους.
Έχουμε ένα χρόνο για να αξιοποιήσουμε το έργο μας έτσι ώστε να αποτελεί προστιθέμενη αξία για την Ανθρωπότητα.
• Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: «Ένας χρόνος πριν την 100ετία». Galerie Δημιουργών, Ελαιών 1α Νέα Κηφισιά (είσοδος από Χελιδονούς 28), Κηφισιά, Αθήνα. Παρασκευή 18 Μαΐου 2018, ώρα: 19.30.
• Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: «Ένας χρόνος πριν την 100ετία». Galerie Δημιουργών, Ελαιών 1α Νέα Κηφισιά (είσοδος από Χελιδονούς 28), Κηφισιά, Αθήνα. Παρασκευή 18 Μαΐου 2018, ώρα: 19.30.
Ακούστε τα βίντεο με τις ομιλίες ►
Όταν τα όργανα
ήρθαν να παίξουν μαζί μας
για ν’ ακουστεί η φωνή
της Ανθρωπότητας
όλοι ξαφνιάστηκαν
γιατί δεν περίμεναν
να φτάσει η μουσική
στο επίπεδο της εμπάθειας
που κατανοεί τον άλλον
που έχει υποστεί γενοκτονία
και ν' ακολουθήσει
τη σιωπή των αθώων
χάρη στη φωνή των Δίκαιων.
• Ν. Λυγερός - 19η Μαΐου Ημέρα Μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Σαμανίδη 16, Πανόραμα. Θεσσαλονίκη. Κυριακή 20 Μαΐου 2018, ώρα: 11.30. Θα συμπληρωθεί μετά το πέρας της ομιλίας.
Οι επαναστάσεις
δεν σταματούν
την πραγματικότητα
διότι συνεχίζουν τη ζωή
λόγω απαίτησης
της εξέλιξης
γι’ αυτό τον λόγο
ανήκουν
στην ιστορία
της Ανθρωπότητας
σε αντίθεση
με τους ριζοσπάστες
που είναι
με τη βαρβαρότητα
γιατί δεν θέλουν
το παρελθόν
ν’ αγγίξει το μέλλον
δίχως τη λογοκρισία
του παρόντος.
19η Μάη ημέρα μνήμης κ' δράσης
με τον Ν. Λυγερό στους 90,1 fm
Άσε τα βαρίδια της κοινωνίας
αν θέλεις όντως να ζήσεις
χωρίς να υπάρχεις μόνο
γιατί χωρίς υπερβάσεις
δεν θα καταφέρεις να ανακαλύψεις
το μέγεθος της Ανθρωπότητας
και να νιώσεις τι σημαίνει
η εμβέλειά της για κάθε άνθρωπο
που ζει για τους άλλους
και προσφέρει σε όσους έχουν ανάγκη
για να μην πεθάνουν χωρίς αφύπνιση.
Βίντεο: Τιμή στα 353.000 θύματα της Γενοκτονίας των
Ποντίων με την υποστολή της σημαίας στον Λευκό Πύργο
Να είσαι ελεύθερος σαν θύελλα
όταν όλοι οι άλλοι συμβιβάζονται
με την ηρεμία γιατί μόνο έτσι
μπορείς ν’ αλλάξεις τον κόσμο
αλλιώς ποτέ δεν θα μπορέσεις
να βοηθήσεις κάποιον που έχει
ανάγκη για να εξελιχθεί
επειδή δεν μπορεί να κάνει
την υπέρβαση από μόνος του.
Βίντεο: 1:17:51 Ν. Λυγερός Μνήμη γενοκτονίας
Ελλήνων Πόντου, Θεσσαλονίκη, 20/05/2018
Ο Νίκος Λυγερός γεννήθηκε το 1968 στο Βόλο.
Είναι Έλληνας μαθηματικός, συγγραφέας, ποιητής,
Διαβάστε την συνέχεια του βιογραφικού »
Περισσότερα: Ν. Λυγερός, Γενοκτονία, Ελληνισμός
Κείμενα, Ποίηση, Βίντεο: Opus of N. Lygeros - lygeros.org
38614) Η γεωπολιτική οντότητα της Ανθρωπότητας. Perfection 19 5 5/2018.
38608) Όταν τα όργανα. (ποίημα). Perfection 19 5 5/2018.
38610) Οι επαναστάσεις. (ποίημα). Perfection 19 5 5/2018.
38611) Δομή της Μουσικής Διάλεξης. (Dessin). Perfection 19 5 5/2018.
38613) Ένας χρόνος πριν την εκατονταετία της Γενοκτονίας των Ποντίων. Perfection 19 5 5/2018.
TAGS: ARTICLES, GENOCIDE, GREEK, HOLODOMOR
38610) Οι επαναστάσεις. (ποίημα). Perfection 19 5 5/2018.
38611) Δομή της Μουσικής Διάλεξης. (Dessin). Perfection 19 5 5/2018.
38613) Ένας χρόνος πριν την εκατονταετία της Γενοκτονίας των Ποντίων. Perfection 19 5 5/2018.
TAGS: ARTICLES, GENOCIDE, GREEK, HOLODOMOR
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου